Rövidesen még közelebb kerülhet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a hazai cégekhez és magánszemélyekhez. A közeledés persze fizikai értelemben képzelhető el, hiszen idővel NAV-asztalokat állíthatnak fel az ország jó néhány kormányablakában.
– Továbbra is napirenden van, hogy adóügyi ügyfélszolgálati tevékenységek a kormányablakokhoz kerüljenek – közölték érdeklődésünkre a Miniszterelnökségen. Jelenleg – mint az a tárca válaszából kiderült – az átalakításhoz szükséges lépések feltérképezését végzi a kormányzat. A munkában a nemzetgazdasági tárca, a belügy és a Miniszterelnökség képviselői mellett részt vesznek az adóhivatal illetékesei is. A kormányzati szereplők azt nézik át, milyen infrastrukturális és más fejlesztésekre lenne szükség ahhoz, hogy adóügyi ügyfélszolgálat is működjön a kormányablakokban. Emellett azt is felmérik az átszervezéssel foglalkozó minisztériumi, hatósági szakemberek, hogy milyen átképzéseket, oktatásokat kellene meghirdetni.
– A megbeszélések eredményétől függ, mikor nyílhatnak adó-ügyfélszolgálatok a kormányablakokban – jegyezték meg a Miniszterelnökségen.
A legfontosabb kérdés talán az, milyen teendőket végezhetnek majd el az adófizetők, az átalakítás mikéntje ugyanis leginkább ezen múlik. Az egyik elképzelhető megoldás szerint főként általános adóügyi tanácsokat kérhetnének a polgárok és a vállalkozók képviselői a helyi kormánykirendeltségeken, emellett egyes kitöltött iratokat is leadhatnának ott. Ennek a verziónak a megvalósítása könnyebbnek tűnik, és talán az sem feltétlenül szükséges, hogy NAV-alkalmazott üljön be a kormányablak adott pultjába.
A másik lehetőség viszont konkrét, egyedi ügyek elintézésére is módot adna, vagyis ekkor a köztartozás rendezésétől az igazolás kérelmezésén át az adószám igényléséig számos ügyben kereshetnék fel az adófizetők a helyi kormányzati egységet. Ebben az esetben a NAV és a kormányablakok összekapcsolása azonban nehézkesebbnek tűnik.
– Az ügyfelek szempontjából az utóbbi megoldás volna igazán hasznos – mondta kérdésünkre Vámosi-Nagy Szabolcs. Az adószakértő – aki korábban éveken át az adóhivatal elnökhelyetteseként is dolgozott – rámutatott: kormányablakból lényegesen több van az országban, mint NAV-kirendeltségből. Az intézkedéssel így a cégek képviselői és a magánszemélyek helyzete jóval könnyebbé válna, hiszen a mostaninál sokkal több helyen intézkedhetnének adókérdésekben.
– A konkrét ügyek elintézésének lehetővé tétele azonban megkövetel bizonyos szigorú biztonsági intézkedéseket, az adótitok semmilyen körülmények között sem sérülhet. Mindez pedig bonyolult informatikai megoldásokat is feltételez – jegyezte meg Vámosi-Nagy Szabolcs.
Érdemi szempont lehet ezeken túl az ügyforgalom növekedése is. A kormányablakok július végéig csaknem nyolcmillió ügyfelet fogadtak, év végére pedig 12-13 millióra is felszökhet a szám. Az adóhivatal ügyfélszolgálataihoz ehhez képest két-hárommillió érdeklődő tér be évente, tavaly például nagyjából 2,7 millió ügyfél fordult meg a hatóság nyilvános irodáiban.
A múlt évben félmillió esetben tanácsot, tájékoztatást kértek a hivataltól, hétszázezer alkalommal pedig bevallást vagy más iratot nyújtottak be. Ezek mellett sokan adóhatósági igazolást kértek – négyszázezer ilyen beadványt adtak be az érintettek a NAV ügyfélszolgálatain –, több mint 1,1 millió esetben pedig különféle más hivatali szolgáltatásért álltak sorba az adófizetők.