Megállíthatatlanul formálja át a robotizáció és a digitalizáció a munka világát, bizonyos területeken már érezhető is ennek a hatása. Abban egyetértenek a szakemberek, hogy kivétel nélkül minden szakmára hatással lesz előbb-utóbb az innováció, ám ez a hatás nem úgy jelentkezik, mint azt sokan gondolják – mutatott rá közös elemzésében Budapest két nagy oktatási központja, a Focus és a Ruander.
– A jövőben egyre inkább a technikáé lesz a főszerep, ugyanakkor nem kell attól tartani, hogy tíz év múlva kizárólag robotok sütik a kenyeret vagy emberek nélkül oldanak meg bármilyen szerelési munkát – hangsúlyozta közleményében Herczeg Rudolf, a két oktatási központ vezetője.
Így inkább arra kell felkészülni, hogy a mobilkészülékek vagy a virtuális valóságot láthatóvá tevő eszközök használatával a szakembereknek előre le kell modellezniük azt, amit később valóban meg is tesznek.
Példaként említette a pékeket, akik a kenyér megsütése előtt akár meg is tervezhetik tabletjükön a vevő igényei szerint a termék elkészítésének minden részletét az alapanyagok összeválogatásától kezdve a sütés menetéig. Igaz ez az autószerelőkre is, akik a virtuális valóság beiktatásával, vizuálisan ábrázolva mutathatják be az ügyfeleknek, mi történik az autójukkal és milyen alkatrészekre, munkafolyamatokra lesz szükség a szervizelés során.
Az elemzés arra is felhívja a figyelmet, hogy a digitalizációs lehetőségek növelik az interaktivitást is, mivel a megrendelők, vásárlók azonnal visszajelzéseket adhatnak a látottak alapján, és kérhetnek máris módosításokat, újratervezést, vagy éppen ki is bővíthetik a megbízást.
Herczeg Rudolf szerint mindez azt is jelenti, hogy a szakemberképzésben – legyen szó bármilyen hivatásról – a személyre szabható informatikai ismeretek átadásának kell egyre nagyobb teret adni. A különböző technológiák készségszintű használatával ugyanis az emberek jelentős versenyelőnyre tehetnek szert másokkal szemben a szakmájuk gyakorlása során.
A szakember ugyanakkor arra is figyelmeztet, a technika nem minden, kiemelten fontos a problémamegoldó képesség erősítése is, amelyre tanfolyami keretek között is lehetőséget kell teremteni. A jövő munkavállalóinak nemcsak a digitális eszközök hatásos bevetésével kell piacképesebb szakemberré válniuk, az ügyfélközpontú szemlélet is nélkülözhetetlen.
A robotizációs folyamat a következő időszakban jelentősen gyorsul – állapítja meg globális felmérésében a Deloitte. Habár a vállalatok több mint nyolcvan százaléka támogatja a robotikát, az új technológia bevezetése mindössze öt százalékuknál ment végbe, ám itt jelentős költségcsökkenést, hatékonyságnövelést tapasztaltak. A legfőbb kihívás napjainkban a robotok finomhangolása, ami időigényes folyamat.