Az internetező magyarok 95 százaléka vásárolt már valaha online áruházból, számuk tavaly óta nőtt és a legtöbb árucikket a divatáru, az utazás és a könyv, illetve a szórakoztató elektronikai termékcsoportokban tették a virtuális kosárba.
Száz vevőből manapság hét rendel csomagolt élelmiszert internetes áruházból, míg minden ötödik netező frissen is házhoz hozatja az alapanyagot – derül ki a Nielsen legújabb piackutatásából.
Az adatokból az is kiderül, hogy globálisan előrébb járnak a fogyasztók a magyaroknál, mivel a digitális vásárlók több mint egynegyede vásárolt már friss árut is a világhálóról, aminek köszönhetően a forgalom 15 százalékkal nőtt 2016 és 2018 között, 70 milliárd dolláros többletet adva a piacnak.
Az e-piaci fogyasztás szokásait felmérő elemzés szerint az e-kereskedelem legdinamikusabban fejlődő területei közé tartozik az éttermi étel házhoz szállítása, egyre többen élnek a korábbi években még luxusszámba menő szolgáltatással.
A fogyasztók mintegy fele a felmérés során úgy nyilatkozott, hogy élelmiszer-vásárlását ösztönzi, hogy az e-piacon a kifogásolt minőségű termékekre pénzvisszafizetési garanciát kínálnak, illetve sokakat az is motivál, hogy a legtöbb webáruház helyettesítő terméket ajánl fel, ha a kívánt árucikk nem elérhető. Jelentős számban vannak azok is, akiknek az ingyenes kiszállítás a vonzó.
– A fogyasztók mindinkább hozzászoknak az online vásárláshoz. Emellett a folyamatosan fejlődő terület elmossa a határt az online és offline között – jegyezte meg a kutatásban Pete Gale, a Nielsen kereskedői kapcsolatokért felelős ügyvezetője.
Mint mondta, néhány éve még leginkább a tartós árucikkeket vették az internetezők, idővel újabb kategóriák kerültek fel a listára, amelyeket az innovatív digitális megoldások bővítenek tovább.
A MasterCard arról adott tegnap jelentést, hogy manapság az okostelefonok uralják a vásárlásokat: az összes európai vásárlás mintegy negyedét mobilkészülékről indítjuk. Európában a lakosság mintegy nyolcvan százaléka rendel termékeket mobileszközről, és 41 százalékuk napi rendszerességgel teszi ezt. A 11 európai ország lakosságát, köztük a magyarokat is megkérdező reprezentatív kutatás szerint a kényelem és a gyorsaság a legfőbb érv a mobilos vásárlás mellett.
Az európai trendeknek megfelelően leggyakrabban mi is ruhát és elektronikai cikkeket vásárlunk mobilról, de fejlődik a mobilos élelmiszer-beszerzés és a parkolójegy-vásárlás.
Tartósan átalakulni látszanak a fogyasztási szokások: a magyarok 48 százaléka a karácsonyi ajándékok egy részét már a tömeget elkerülve, otthona nyugalmából, mobiltelefonról szerzi be.
Leginkább hétköznap délután és munkaidő után szeretünk online rendelni telefonunkról, de mint a legtöbb európai vásárló, a magyarok is szívesen töltik vásárlással az ebédszünetet vagy a napi ingázás idejét – mutat rá a MasterCard.
Megfelelnek a csokimikulások
Országosan megkezdődtek a fogyasztóvédelmi ellenőrzések a karácsonyi szezon kapcsán, amelyet az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) rendelt el. Elsőként a jövő heti Mikulás-nap alkalmából a csokoládémikulásokat vizsgálták meg. Az ITM akkreditált Élelmiszer és Vegyipari Laboratóriuma 15 tej- és öt étcsokoládé figurát vizsgált meg abból a szempontból, hogy a gyártók betartják-e a Magyar élelmiszerkönyv előírásait, és a termék elnevezése nem tartalmaz-e megtévesztő tájékoztatást. Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár elmondta: az elmúlt évekhez hasonlóan idén is kiváló eredménnyel zárult a laborvizsgálat, mivel mind a húsz termék megfelelt a követelményeknek. A vizsgált csokik listája a kormány honlapján is megtalálható. A karácsonyi fogyasztóvédelmi ellenőrzések egész decemberben folytatódnak, hogy a magyar családok biztonságosan készülhessenek az ünnepekre – emelte ki Keszthelyi Nikoletta.