– A szokásosnál jellemzően több téli gumi maradt az autógumi-kereskedőknél az előző év végén. Ennek oka minden bizonnyal a rendkívül enyhe december volt – mondta el lapunk kérdésére Tokaji Vilmos, a Continental Hungaria Kft. értékesítési vezetője. – Hosszú évek tapasztalata szerint a teljes készlet mintegy 10 százaléka marad raktáron, ez az arány most sok kereskedőnél elérhette a 15 százalékot is – tette hozzá. Jó hír, hogy januárban ennek egy része elkelt, és a tavalyi szezon november végéig nagyon jól alakult. A kereskedők szerint huszonöt éve nem fordult elő, hogy az autósok annak ellenére vásárolták a téli abroncsot, hogy valójában nem is volt hideg.
A piac bővülését segítette az olcsó olaj is. Egyfelől enyhén csökkent a gyártási alapanyagok költsége, emiatt az abroncsok ára is, másfelől az olcsó üzemanyag arra csábította az autósokat, hogy bátrabban használják járművüket. Ez pedig fokozta a gumiabroncsok iránti igényt. Mindezek következtében a személygépjármű-gumiabroncs-piac összességében 1,6 százalékos növekedést ért el a 2014-es évhez képest. A nyári gumiabroncsok forgalma 2,7, a téli gumiabroncsoké pedig 0,2 százalékkal nőtt. Éves viszonylatban a közel 2,4 milliós darabszámmal a gyártói eladások tekintetében rekordévet zárt a piac az elmúlt hét év tükrében – mondta Tokaji Vilmos.
– A nyári gumiabroncsok esetében a legolcsóbb termékek (budget) kategóriája 10, a középkategóriás márkáké (quality) 6,5 százalékkal bővült, de a prémiumkategória 7,2 százalékos csökkenéssel zárta az évet. Ennek többek közt az lehet az oka, hogy a sajátos magyar piaci helyzetben – használtan nagy számú luxusautó érkezik az országba – a nagy méretű abroncsok vevői sok esetben nem prémium-, hanem olcsóbb kategóriájú gumit választottak. Végeredményként a gyártók szempontjából 2,7 százalékkal bővült a forgalom. Ha szegmensek alapján vizsgáljuk a piacot, összességében elmondható, hogy a kishaszongépjármű-gumiabroncsok értékesítése jelentősen, mintegy 3,7 százalékkal növekedett. A személyabroncsokból is 3 százalékkal többet vásároltak a kereskedők, a 4×4-es abroncsok értékesítése pedig megegyezik a 2014-es évi eredménnyel – közölte Tokaji Vilmos.
A piaci visszajelzések alapján a kereskedők értékesítésének bővülése a nyári gumiabroncsok esetében meghaladta a gyártók eladásainak növekedését, így a kereskedők szinte kivétel nélkül alacsony nyárigumiabroncs-készletekkel zárták a tavalyi évet. Ha keréktárcsa-átmérő szerinti bontásban nézzük a nyári gumiabroncsok piacát, akkor csak néhány méret (14, 16 és 18 col) tudott 3-4 százalékos növekedést elérni 2014-hez képest. Kategóriák szerinti bontásban elmondható, hogy a prémiumkategóriában csak a 18–19 col, a középkategóriában csak a 15–16 col átmérőjű termékek eladása növekedett, de az alsó kategóriában minden méret forgalma meghaladta a tavalyi darabszámot 13–18 col között. Téli abroncsok tekintetében a gyártók értékesítése az alsó, budget-kategóriában 10,7, a középkategóriában 8,9 százalékkal bővült, ellenben a felső, prémiumkategóriában 18 százalékos csökkenés volt tapasztalható. Összességében a gyártók forgalma 0,2 százalékkal nőtt.
A teljes gyártói piacot vizsgálva a nyári termékekhez hasonlóan a téli kishaszongépjármű-abroncsokból is nagyobb mennyiség kelt el – 2014-hez képest 4,2 százalékos volt a növekedés –, és a téli 4×4-es abroncsok eladása egészen elképesztő mértékben, 38 százalékkal bővült. Ellenben a személyabroncsok tekintetében a gyártók 2,1 százalékos csökkenést tapasztaltak. 2014-hez képest a téli gumiabroncsok esetében a 17 col és az annál nagyobb átmérőjű abroncsok darabszáma 19 százalékkal növekedett. Kategóriák szerinti bontásban 17–22 col átmérő között a prémiumabroncsok mennyisége, 14 és 16–18 col között a középkategóriás termékek darabszáma tudott növekedni, azonban az alsó kategóriás gumiabroncsok csak a 14 és a 17 colos méretben tudtak pluszban zárni.