Számos lehetőséget tartogatnak a franchise-rendszerek a magyar vállalkozásoknak – nyilatkozta lapunknak Vidács Gyula, a Magyar Franchise-szövetség elnöke, a Fornetti Kft. visszavonuló operatív igazgatója.
A szakember szerint a hálózathoz való csatlakozás komoly segítséget jelenthet azon vállalkozásoknak, amelyeknek még nincs tapasztalatuk, így esélyes, hogy önállóan nem tudnának nyereséges vállalkozást működtetni. Azoknak tehát, akiknek lehetőségük van saját vállalkozás indítására, de nincs megfelelő tapasztalatuk, vagy híján vannak a jó ötleteknek, kézenfekvő megoldást jelenthet csatlakozni egy jól működő, kiforrott rendszerhez.
Ugyanakkor nemcsak az induló cégek profitálhatnak a franchise-partnerségből, az előnyök a gyakorlott vállalkozóknál is egyértelműek. – Azoknak, akik már működtetnek valamilyen vállalkozást, de nem tudnak előrelépni a saját erőforrásaik, tudásuk mellett, szintén megéri csatlakozni egy ilyen hálózathoz – emelte ki.
A sikeres márka felépítéséhez sok idő és munka szükséges, kiforrott rendszerhez csatlakozva ugyanakkor máris adott egy ismert brand használta. A franchise-tulajdonos pedig a márkanév mellett azt az üzleti tudást is megosztja a partnereivel, ami a sikerhez szükséges.
A csatlakozásnak természetesen árnyoldalai is vannak, amelyekkel számolniuk kell a vállalkozóknak. A belépés pénzbe kerül, a működés pedig szigorú előírásokhoz kötött. Minden partnernek kötelezően alkalmaznia kell a hálózaton belül kialakult gyakorlatokat, módszereket, alapanyagokat, hiszen csak így lehet egységes a rendszer. – Itthon szerencsére nemcsak külföldi brandekhez csatlakozhatnak a vállalkozók, hanem jól ismert magyar franchise-ok közül is választhatnak.
A magyar fogyasztók szeretik a jól ismert, kipróbált márkákat, amelyeket egy-egy külföldi utazás alkalmával is előnyben részesítenek – jegyezte meg a szövetség elnöke. Majd hozzátette: számos sikertörténetet ismerünk, ilyen például a Borháló, a Levendula fagylaltozó, a Duna House vagy a hétéves Divino borbár. De említhetnénk a Bubbles, a Bite Bakery, az Otthon Centrum vagy más hazai hálózatokat is. Az ő példájuk pedig sokakat ösztönöz arra, hogy saját hálózatot hozzanak létre.
Bár a lehetőség mindenkinek adott, Vidács Gyula szerint csak azok a kezdeményezések lehetnek sikeresek, amelyek mögött egy jól átgondolt ötlet és kiforrott koncepció áll. Nagyon fontos, hogy a hálózat elindítása előtt a vállalkozók teszteljék a koncepciót, ha lehet, több évig és több helyen is. Egyáltalán nem törvényszerű ugyanis, hogy egy bizonyos helyen sikerre vitt ötlet más fogyasztási környezetben is jól működik majd.
Ez ugyanúgy igaz a városon belüli terjeszkedésre, mint a külpiacok meghódítására tett kísérletekre. – A tesztelési időszakot nem szabad kihagyni. Minél több tapasztalat áll a hálózat mögött, annál sikeresebb lesz a rendszer – hívta fel a figyelmet a szakember. Szavai szerint sokan elkövetik azt a hibát, hogy az ötlet megszületését követően néhány hónapon belül már a franchise-partnereket keresik.

Nemcsak idehaza, külföldön is sok partner választotta a Fornettit
Fotó: MTI/Ujvári Sándor
A Magyar Franchise-szövetség ugyanakkor – etikai kódexe alapján – kizárólag olyan tapasztalt, kipróbált hálózatokat enged csatlakozni a szövetséghez, amelyek mind szerződésükben, mind előéletükben megfelelnek az elvárásoknak. Ha tehát egy kisvállalkozó csatlakozni szeretne egy hálózathoz, érdemes előbb meggyőződnie arról, hogy a szövetség tagjai közé tartozik-e az adott franchise. Ha igen, az már eleve garanciát jelent a megbízhatóságra.
A sikeres magyar hálózatok előtt a külpiacok is csábító lehetőséget nyújtanak a fejlődésre.
Vidács Gyula szerint több hazai franchise is tekinget a külföldi piacok felé, számos magyar vállalkozás pedig már ma is több országban van jelen. A Fornetti például majdnem húsz éve nyitotta első boltjait a kelet-európai régióban, de ma is több országban, például Cipruson tárgyalnak a terjeszkedésről. Példaként említhető emellett a Duna House vagy a Diego, amelyeknek több országban vannak kirendeltségei.
A szövetség elnöke szerint a külpiacra lépés előtt még nagyobb hangsúlyt kell fektetni a tesztelésre, ugyanis ilyenkor derülhet ki, hogy az adott közösség hogyan fogadja a terméket vagy szolgáltatást, mennyire tér el az ízlése, elvárása a magyartól. Ahogyan a próbaidő alatt derülhet ki az is, hogy a célpiacon milyen versenytársakkal találhatják szemben magukat a vállalkozások.
Kiderülhet például, hogy egy olyan erős hálózat működik az adott szegmensben, amely mellett egy új belépő nem tud különösebb sikert aratni. Ennek ellenére Vidács Gyula arra biztat minden vállalkozót, hogy keresse a lehetőségeket a franchise-rendszerek piacán, ugyanis nagy haszonra tehet szert az, aki csatlakozik egy jól kimunkált, tapasztalattal rendelkező hálózathoz.