Kormányzati támogatással 176 munkahelyet őriznek meg a szombathelyi járműjavítóban, miután a Mozdony és Vasúti Járműjavító (MVJ) Kft. megvásárolta a felszámolás alatt álló MÁV Vasjármű Kft. eszközparkját, illetve kibérelte a GYSEV-től az egykori járműjavító szerelőcsarnokait – mondta el lapunk kérdésére Glattfelder Béla, a járműjavítót üzemeltető cég ügyvezető igazgatója. Az új tulajdonos 130 millió forint bér- és bérköltség-támogatást kapott az Országos Foglalkoztatási Alapból. Az MVJ Kft. székhelye Kisgyőrben van, 2008-ban alapították, a cég tulajdonosa a 2001-ben alapított É-D Vascentrum Kft.
– A munkahelyek megőrzéséhez az is hozzájárult, hogy a kormány korábban kiemelt gazdálkodó szervezetté nyilvánította a MÁV Vasjármű Kft.-t, a társaság így a csődeljárás és a későbbi felszámolás alatt is folyamatosan teljesített megrendeléseket, működőképes maradt – tette hozzá az ügyvezető igazgató.
Glattfelder Béla felhívta figyelmünket, hogy az új tulajdonos nem jogutódja a felszámolt cégnek, nem terhelik tartozások, de annak jeléül, hogy a jövőben is építenek a 144 éves járműjavítási hagyományokra, megtartják a szakmai körökben jól ismert MVJ rövidítést és a logót is. Idén egymilliárd forint árbevételre számítanak, megrendeléseik 85 százaléka Nyugat-Európából érkezik, a hazai vasúti járműjavítási piacnak is aktívabb szereplőjévé kívánnak válni. A szombathelyi cég erőssége, hogy egy helyen tudják végezni a mozdonyok, a vasúti kocsik és egyéb szerelvények karbantartását. Ilyen széles szolgáltatási palettával viszonylag kevés európai vasúti járműjavító cég rendelkezik.
Az MVJ megrendelői főként nyugat-európai magán-vasúttársaságok lesznek, mondta Glattfelder Béla. Már most is vannak szóbeli megállapodásaik olyan nagy nemzetközi vasúti szállító cégekkel, amelyek akár többezres vagonállománnyal rendelkeznek. Nekik jól jön, ha Európa közepén dolgozik egy olyan bázis, amelyen a nem tervezett javításokat gyorsan, jó minőségben és az európai bérekhez képest alacsonyabb bérköltséggel el tudja végezni. Minderre – tette hozzá – garancia a tapasztalt szakmunkásállomány. A tiszta lappal induló cég előnye, hogy közbeszerzéseken is el tud indulni. Glattfelder szerint úgy számolnak, hogy évi 2100 vasúti tehervagon, havi 7-10 személykocsi felújítását tudják elvégezni, emellett néhány száz vasúti kocsit vizsgálnának át. A kutatás-fejlesztésre is költenének, például a hibrid technológiára, ahol a dízelmozdonyokat villanymotorral is felszerelnék.
A tulajdonosváltás miatt – az É-D Vascentrum Kft. tulajdonosa Késely Dezső és a Miskolc környéki fémhulladék-üzletben ismert Mudra Kálmán – a cégnek egy sor olyan engedélyt be kellett, illetve be kell szereznie, amely nélkülözhetetlen a vasúti járműgyártásban. Ezek nemcsak hazai és uniós engedélyek, hanem olyan minőségbiztosítási és vasútbiztonsági tanúsítványok, amelyeket több európai magán és állami vasúttársaság saját működése érdekében hozott és követel meg a szolgáltatóktól és a beszállítóktól.