Még az idén megjelenhetnek az önmagukat vezető autók Budapesten és néhány autópályán – mondta Lepsényi István, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára néhány napja egy szakmai rendezvényen. Hozzátette: a közlekedési hatóság már megalkotta az autonóm járművek kategóriát, és hamarosan útvonalengedélyt is kapnak a Bosch kísérleti autói. A Bosch járműipari fejlesztéseinek egyik kiemelt területe az autonóm vezetési technológia, a cég második legnagyobb európai kutatás-fejlesztési központját tartja fenn Budapesten.
A Bosch bejelentése szerint 2020-ig olyan autonóm vezérlést kíván kifejleszteni, amely képes az autópályán automatikusan vezetni. Mintegy kétezer munkatárs dolgozik a Boschnál ilyen funkciók kifejlesztésén – 700 fővel több, mint két éve. A ZF Lenksysteme GmbH februárban lezárult felvásárlása révén, valamint a Bosch technológiájával a jövő autója nemcsak automatikus fékezésre és gyorsításra, de kormányzásra is képes lesz.
Az önmagukat vezető autók megjelenéséig azonban még számos akadályt kell legyőzni. Amikor a Bosch-pilóta bemutatta a teljesen automatizált Tesla működését a cég boxbergi tesztpályájának úthálózatán, kezét a kormánykerék közelében tartotta. Mint mondta, azért, mert az előírások szerint bármikor át kell tudnia venni a kocsi irányítását.
Jóllehet a cég rendelkezik az automata vezetéshez szükséges összes technológiával – nemcsak a hajtásláncban, a fékek és a kormányzás területén, de az érzékelők, a navigációs rendszerek és a hálózati megoldások terén is –, ma még jogi akadályai vannak a teljes automatizálásnak. A máig hatályban lévő 1968-as bécsi közúti egyezmény ugyanis előírja, hogy a vezetőknek mindenkor uralniuk kell a járművüket. Vagyis az automata autózás jelenleg nem megengedett. Ugyanakkor már vannak jelei, hogy változások következnek be azokban a jogszabályokban, amelyek jelenleg még megkötik a járműgyártók kezét. Az egyik forgatókönyv szerint az automatizált vezetés minden olyan esetben megengedhető, amikor a vezetőnek módjában áll bármikor visszavenni az uralmat a jármű felett az automata üzemmód felülbírálásával vagy kikapcsolásával.
Dirk Hoheisel, a Bosch igazgatótanácsának tagja viszont azt jósolta, hogy öt év múlva a kocsik már az autópályára való felhajtástól a lehajtásig automatikusan haladhatnak, tekintve, hogy a világcég prototípusai 2013 eleje óta – külön engedéllyel – ezt már meg is tették kísérleti útjaikon a németországi autópályákon és az Egyesült Államokban egyaránt. Ehhez azonban feltétlenül szükséges, hogy a jogszabályi környezet is lépést tartson a műszaki fejlődéssel.
Az önmagát vezető gépkocsira valószínűleg a közúti szállítás területén lesz leginkább szükség. Az autósztrádák külső sávjában szerte Európában ma is szinte egybefüggő sorban haladnak a kamionok. Gyakori a ráfutásos baleset, ami általában a monoton munkába belefáradt sofőrök hibájából történik. A távolságtartóval kombinált tempomat, a sávtartó automatika, az akár állóra fékező fék- és aktív beavatkozásra képes kormányasszisztens képes átvenni a sofőr feladatainak többségét. Eljön majd az idő, amikor a fuvarozóvállalkozások számára megéri majd robotpilótát alkalmazni a sokmilliós járműveik – és ugyancsak sokmilliós rakományok – épségének védelme érdekében.