A magyarok több mint fele hallott már a Black Fridayről, és a 18–50 évesek 28,1 százaléka tervezi, hogy vásárol ezen a napon – derül ki a Millward Brown felméréséből. A Black Friday, vagyis fekete péntek az Egyesült Államokban a hálaadást követő péntek, azaz ma. Ez a karácsonyi bevásárlási szezon kezdete, amikor a kereskedők rendkívüli kedvezményekkel várják a vásárlókat. A felmérés szerint a hazai vásárolni szándékozók 40 százaléka az online csatornákat részesíti előnyben, a fiatalok (25–34 évesek) pedig az átlagnál tájékozottabbak az eseményről. A legtöbben (36 százalék) ruházati cikkeket vennének, 18 százalékuk elektronikai cikkeket, illetve autós kiegészítőket keres. A vásárlók negyede 30 és 60 ezer forint közötti költést tervez – áll a felmérésben.
Egy másik kutatás szerint a 18–59 éves, internethasználó lakosság 72 százaléka hallott már a fekete péntekről, és az NRC és a MediaMarkt közös kutatása azt is felfedi, hogy a korcsoport 22 százaléka vásárlást is tervez. Az áruház kiválasztását befolyásoló tényezők kapcsán a kutatásból kiderült, hogy a megkérdezetteknek az ár, a széles választék és a garanciális feltételek a legfontosabbak.
A tegnap nyilvánosságra hozott kiskereskedelmi adatok alátámasztják a fogyasztói kedv visszatértét: idén szeptemberben 5,1 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi forgalom az egy évvel korábbihoz képest, ezzel sorozatban 28. hónapja erősödik az ágazat – derül ki a Központi Statisztikai Hivatal második becsléséből. 2015 első kilenc hónapjában 5,9 százalékos bővülést mértek. Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelemben 3 százalékkal, a nem élelmiszer-kiskereskedelemben 6,9 százalékkal, míg az üzemanyag-kiskereskedelemben 6,1 százalékkal emelkedett az értékesítés volumene.
A kiskereskedelem havi alapú növekedése is arra utal, hogy a fogyasztók alkalmazkodtak a vasárnapi pihenőnap bevezetéséhez, ugyanis mind a három termékfőcsoport értékesítése nőtt augusztushoz képest – kommentálta a Nemzetgazdasági Minisztérium az adatokat. Az élelmiszer és élelmiszer jellegű vegyes termékek forgalma 0,1 százalékkal, a nem élelmiszertermékek forgalma 1,3 százalékkal, az üzemanyag-értékesítés pedig 0,4 százalékkal emelkedett egy hónap alatt.
A minisztérium megjegyzi: ez év szeptemberére az online pénztárgépek piactisztító hatása már kifutott, az élelmiszer-forgalom növekedési üteme mégis kiemelkedőnek számít nemzetközi viszonylatban. A hazai forgalomnövekedés mind az EU-átlagot, mind pedig az eurózóna átlagát meghaladta: az Európai Unióban szeptemberben 3,7 százalékkal, az eurózónában 2,9 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi forgalom.