A fejlesztési minisztérium azon dolgozik, hogy forrást találjon a MÁV-Start saját fejlesztésű IC+ névre keresztelt vasúti személykocsija sorozatgyártásának finanszírozásához – mondta lapunknak Csépke András, a vállalat vezérigazgatója. Erre heteken belül sor kerülhet. A korábbi tervekkel szemben nem ötven, hanem száz korszerű, óránként 160 kilométeres sebességre képes InterCity kocsi gyártására készülnek.
A vezérigazgató elmondta: nemcsak lehetőség, de kötelezettség is a nagy sebességű járművek hadrendbe állítása a vasúttársaságnál. Az elmúlt években több vasúti pályaszakaszt újítottak fel az országban, amelyeken a technológia lehetővé teszi az óránként 160 kilométeres haladást. Tekintve, hogy ezek a felújítások uniós támogatással történtek, a magyar kormányzatnak kötelezettsége, hogy használja is az infrastruktúrát. A motorvonatok esetében a FLIRT, bár regionális szerepre szánták, alkalmas az említett sebességgel történő robogásra, a jelenlegi személykocsi-állomány túlnyomó része viszont nem ugorja meg ezt a mércét.
Az IC+ gyártása során jelentős hazai beszállítói hányadot terveztek: az energiaellátástól a légkondicionálásig, az ajtóktól az utastér berendezéséig számos alkatrészt képesek magyar társaságok előállítani. A MÁV-Start első két saját fejlesztésű és gyártású IC+ kocsija júniusban kapta meg a hazai és nemzetközi forgalomban való közlekedésre jogosító típusengedélyt. A Szolnokon kifejlesztett két prototípus 2014 októberétől rendelkezik az Nemzeti Közlekedési Hatóság utasforgalmi próbaüzemi engedélyével, azóta szállíthatott utasokat belföldi forgalomban. A projekt teljes költsége 1,4 milliárd forint volt, ebből 462 millió az EU gazdaságfejlesztési operatív programjából származott. A sorozatgyártás korábbi közlés szerint 2016-ban kezdődhet el.
A teljes egészében hazai fejlesztésű IC+ kocsik két prototípusának az Európai Unió tagországai közötti vasúti hálózaton való átjárhatóságot biztosító műszaki követelményrendszer csaknem ötszáz pontjában foglalt előírásoknak kellett megfelelnie. A zömében külföldön végzett vizsgálatok garantálták, hogy biztonságos, komfortos utazást biztosító kocsik kerüljenek forgalomba.
A járművek légkondicionáltak, utastájékoztató rendszerrel ellátottak. A telefonok és laptopok számára elektromos csatlakozók állnak az utasok rendelkezésére, ingyenes wifi használható az utastérben, míg a biztonságról belső videofelügyeleti rendszer gondoskodik. A kocsik energiaellátása öt áramnemű, ezért Európa valamennyi normál nyomtávú vonalán közlekedhetnek.