Az Erzsébet tér államosításával kapcsolatban az államfő a Kövér László házelnöknek címzett levelében döntését azzal indokolt, hogy vagyonátadás nem történhet meg a tulajdonos fővárosi önkormányzat döntésének mellőzésével, s a törvény előkészítése során sem a Fővárosi Közgyűléssel, sem a főpolgármesterrel nem egyeztettek.
A terület egy november 22-én elfogadott törvény erejénél fogva, december 15-ével ingyenesen került volna át az államhoz; ezt az aktív kikapcsolódás lehetőségét ötvöző közösségi tér megteremtésével és működtetésével indokolták.
A köztársasági elnök felhívta a figyelmet, hogy a jogszabályban szereplő négy helyrajzi szám egyike maga a 2,6 hektáros Erzsébet tér, ami a fővárosi önkormányzat forgalomképtelen törzsvagyona. Az önkormányzati törvényre hivatkozva jelezte: az állam vagy más önkormányzat javára történő átruházás a képviselő-testület hatáskörébe tartozik.
Az államfő arra is rámutatott, hogy a jogalkotásról szóló törvény előírja: a jogszabály előkészítője köteles gondoskodni arról, hogy állami, helyi önkormányzati vagy más szervezetek élhessenek a jogállásukat vagy a feladatkörüket érintő jogszabályok tervezeteinek véleményezési jogával. Áder János arra kérte az Országgyűlést, hogy a jogszabályban előírt eljárás lefolytatását követően tárgyalja meg és fogadja el ismét a törvényt.
Az államfő visszaküldte a Háznak az egészségügyi törvények módosítását
A törvény magában foglalja a gyógyszerforgalmazásról szóló jogszabály változtatását is. Az államfő ezen rendelkezés ellenőrzést érintő módosításával nem ért egyet – írta a visszaküldő levelében, amely megjelent a Köztársasági Elnöki Hivatal honlapján.
A november 22-én elfogadott módosítás szerint az egészségügyi államigazgatási szerv bizonyos jogszabályok betartásának ellenőrzése során bármely helyszínt átkutathat, oda önhatalmúlag, a tulajdonos vagy az ott tartózkodók akarata ellenére beléphet, lezárt helyiséget felnyithat.
A rendelkezések lehetővé teszik, hogy a kutatás során eljáró személy ügyfelet vagy alkalmazottját magyarázat adására kötelezze, magáncélú, magánhasználatú helyiségekben, akár járművekben is folytasson helyszíni ellenőrzést. Az államfő szerint ezen előírás széles körű, az állampolgárok alaptörvényben foglalt jogait is érintő jogosítványokat ad az egészségügyi államigazgatási szervnek, ugyanakkor nem tartalmaz garanciákat arra, hogy az alkalmas a cél elérésére és azzal arányos is.
Mivel ebben az esetben a házkutatás elrendeléséhez, helyiség, épület, jármű átvizsgálásához hiányzik ez az alapvető elem, így az nem felel meg az Alkotmánybíróság által kidolgozott feltételeknek az alapvető jogok korlátozására. Ennek értelmében ugyanis az állam akkor nyúlhat az alapjog korlátozásának eszközéhez, ha másik alapvető jog és szabadság védelme vagy érvényesülése, illetve egyéb alkotmányos érték védelme más módon nem érhető el.
Az alapjog korlátozásához önmagában nem elegendő, hogy az másik alapjog védelme érdekében történik – mutat rá Áder János -, ahhoz szükséges, hogy az elérni kívánt cél fontossága és az ennek érdekében okozott alapjogsérelem súlya megfelelő arányban legyen egymással.
A biztonságos és gazdaságos gyógyszer- és gyógyászatisegédeszköz-ellátás, valamint a gyógyszerforgalmazás általános szabályairól szóló törvény vitatott rendelkezése azonban az érintettek számára sérelmes – összegezte az államfő.
Áder János levelében utal az Alkotmánybíróság egy 2008-as döntésére, amely ugyanezen törvény egy korábbi, szintén házkutatást lehetővé tevő módosítását vizsgálta. Ebben az Ab is kimondta, hogy a helyszín átkutatása egy szükséges eszköz lehet, de az csak akkor felel meg az alkotmánynak, ha alkalmas a cél elérésére és azzal arányos is, ezt pedig garanciális elemek biztosítják. Az Ab akkor ilyen garanciának ítélte, hogy házkutatásra csak előzetes bírói engedéllyel kerülhet sor.
A köztársasági elnök arra kérte az Országgyűlést, hogy a törvény újratárgyalása során, a szabályozást áttekintve olyan előírásokat állapítson meg, amelyek megfelelnek az alapjog korlátozásával szemben támasztott alkotmányos követelményeknek.