Vannak azonban hirdetések, amelyek nem eladó gépkocsikat, hanem körmönfont csalókat rejtenek. A pechesebbek több százezer forintot is bukhatnak.
A háziorvosként dolgozó Tamási József is majdnem pórul járt. Nagyobb autót keresve akadt a németországi apróhirdetésre. A hazai hirdetéseknél jóval kedvezőbb áron, majdnem a feléért kínálták a gépkocsit. Miután nem sikerült felvennie a kapcsolatot az eladóval a megjelölt telefonszámon, váltottak néhány e-mailt. Az autón nem volt rendszámtábla – mondta a háziorvos. Az eladó azt írta, hogy jelenleg Svédországban van, de miután ő is érdekelt az üzletben, ha Tamási József átutalja neki a vételárat, elküldi a kocsit Kecskemétre.
A titokzatos eladó küldött egy teljes leírást az autóról, valamint néhány hivatalosnak tűnő – aláírással, pecséttel ellátott – levelet. Minden valóságosnak tűnt – állítja az orvos, akinek 2700 eurót, azaz több, mint 800 ezer forintot kellett volna utalnia. Minden levelét úgy írta alá, hogy odaírta a céget is, a lanearchitechs.com-ot adta meg mint vállalatának hivatalos honlapját – mesélte. A honlapon – amit azóta már nem is lehet elérni a neten – nem szerepelt telefonszám. Így Tamási József végül úgy döntött, hogy előre nem utal egy fillért sem.
A Használtautó Kft. főszerkesztője, Katona Mátyás szerint külföldi oldalakon feltett hirdetések között jó eséllyel lesz átverős hirdetés. Minden ötödik vásárló külföldről vesz használt gépkocsit – ezért aztán egyre többen szaladnak bele átverős hirdetésekbe.
A főszerkesztő szerint ezek az autók jellemzően nem rendelkeznek azonosítókkal, és a fotókon gyakran kitakarják a rendszámot is. Az ilyen hirdetések mögött nincs is eladó kocsi – állítja. „Az átveréseknél az állítólagos eladó mindig arra próbálja rávenni az érdeklődőt, hogy utalja el az autó vételárát előre vagy valamennyi előleget.” Van olyan is, hogy nem előleget kérnek, hanem megbíznak egy közvetítő céget, amely akár élethűnek is tűnhet, de ugyanúgy nem létezik, mint az autó.
Az M1 Kosár című műsorában bemutatott, név nélkül nyilatkozó fiatalembert viszont sikerült több mint 700 ezer forinttal átvágni. Hirdetést adott fel egy portálon, és egy külföldi érdeklődőtől kapott e-mailt. A magát vásárlónak beállító szélhámos azt írta, hogy külföldön venné át az autót, amit ún. kocsiküldő szolgálattal juttasson el hozzá a fiatalember. Azt állította, hogy az auto vételárát már letétbe helyezte és ezt különféle hivatalosnak tűnő dokumentummal bizonyítani is próbálta. Majd elkérte a szállítás költségeit is. Az átvert fiatal – mivel minden valósnak tűnt – el is utalta a pénzt. A vásárló egy európai volt, a pénzt mégis egy amerikai cégnek, egy latin nevű nőnek kellett utalni – mondta az átvert fiú. A magyar fiatalember ekkor kapott még egy levelet, hogy drágább a szállítási költség, utaljon még egyszer – így is tett. Az érdeklődő azonban felszívódott. Kiderült, semmit nem utalt sehova. A magyar fiatalembert több mint 700 ezer forinttal verték át, a letétbe helyezett vételárról szóló papírok, pecsétek, közjegyzői tanúsítványok ugyanis egytől egyig ügyes hamisítványok voltak.
Danyi Csaba ügyvéd a műsorban azt mondta, hogy semmi esetre se utaljon senki milliós összegeket olyan személynek, akit nem láttak vagy akivel nem tárgyaltak. A jogász azt javasolja, hogy ha már megtörtént az átverés, feljelentést kell tenni.
Katona Mátyás elmondta, hogy az oldalukra naponta két-háromezer új hirdetés kerül fel, több kolléga azzal foglalkozik, hogy a szélhámosokat kiszűrje.
A használtautó-vásárlás egyébként sosem rizikómentes. A hibák egy része ugyanis kívülről nem látszik: mint például a karambolok nyomai. Vendégh András mérnök szerint a festékréteg vastagsága mindig többszöröse a gyári értéknek, ha az autó karosszériáján már valamit javítottak. A gyári festék körülbelül száz mikron vastagságú – tette hozzá. A sérült és javított elemen viszont sokkal vastagabb a festék, majdnem 400 mikron. Az ilyen gépkocsi akár százezrekkel kevesebbet ér. Mindenképpen be kell nézni az autó alá is. “Más hangja van egy ép, egészséges elemnek, és más ha korhadt vagy más anyagból van.”
A kockázatokat jelentősen lehet csökkenteni, ha vásárlás előtt egy szakértő átvizsgálja a gépkocsit.