Vádat emelt hat gyanúsított ellen kedden a veronai államügyész az olasz város bíróságán a 2017. január 20-án éjfél előtt, az A4-es autósztrádán történt magyar busztragédia miatt. A vád tömegszerencsétlenség okozása. A katasztrófában a helyszínen tizenheten, többségében 14 és 18 év közötti diákok vesztették életüket, egy súlyos égési sérült a budapesti Honvédkórházban hunyt el.
A vádlottak Varga János buszvezető, Alberto Brentegani, az A4 Brescia–Padova sztrádaszakasz mérnöke, Giovanni Luigi Da Rios, az A4-es sztráda központi szakaszának és a biztonsági elemek építését irányító műszaki hivatal vezetője, valamint Michele De Giesi, Maria Pia Guli és Enzo Samarelli, akik az A4-es sztráda, így a biztonsági korlátok tesztelését is végezték 1993-ban az Anas nevű cég munkatársaiként.
A tárgyalás október elején kezdődik Veronában – adta közzé két helyi hírportál, a TG és a Pantheon.
Lapunk áprilisban számolt be róla, hogy M. Fekete György szakértői véleményben állapította meg: a busztragédia legalább négy olyan hiányosságra vezethető vissza, amelyért az A4-es olasz autósztráda adott szakaszának biztonságikorlát-rendszere okolható. A végzetes hibákra rámutató magyar beadvány idén januárban jutott el a veronai államügyészhez, aki ennek alapján vádlottként azonnal bevonta a vizsgálatba a sztrádakivitelezés és -üzemeltetés további három mérnökét is. Információnk szerint a keddi vádemelés is nagyban támaszkodik a magyar szakvéleményre.
M. Fekete György szerint az ütközés közelében, a szalagkorlát mögött hatvan-hetven centiméterre, a korlát biztonsági zónájában egy „oszloptartó konzolt” hagytak ott, miután az oszlopot korábban eltávolították.
A konzolból felálló 15 centiméteres acélcsavarok okozták a busz jobb első kerekének durrdefektjét. A második akadályt a konzoltól a felüljáró irányában lévő „élő” villanyoszlop jelentette, amelyet a korlát biztonsági mozgásterében, szabálytalanul helyeztek el.
A sodródó autóbusz kidöntötte a villanyoszlopot, amelyben az áram alatt lévő elektromos kábelek szétszakadtak, szikrát okoztak, amely meggyújtotta a busz szétnyíló üzemanyagtartályaiból kiömlő gázolajat.
Azaz nem a felüljáró oszlopának ütközve tört ki a tűz, hanem még korábban. Időközben a szalagkorlát alsó összekötő eleme levált, s a védőeszköz egyébként sem megfelelő visszatartási képessége tovább romlott, a negyedik akadályt pedig a hídpillér közelsége jelentette.
A szakértő elképesztő hiányosságként értékelte, hogy a korlátrendszer a hídpillérre támaszkodott, nem előtte haladt el, így a kigyulladó járművet egyenesen a pillérnek vezette, ezzel súlyosbítva a tragédiát.
A veronai államügyész szerint a hat vádlott felelőssége eltérő mértékű. Bűnösségük megállapítása esetén 18 évig terjedő szabadságvesztést kaphatnak.