- Olaszországon és Magyarországon is nyomoznak még.
- Rengeteg találgatás látott már napvilágot.
- Az Origo.hu szerint egy illegálisan beszerelt üzemanyagtartály magyarázat lehet.
- Nem nyilatkozott az üzemben tartó.
Az olasz hatóságok még nem zárták le a vizsgálatot, a busz roncsa is Olaszországban van még, és a Nemzeti Nyomozó Iroda is nyomoz az ügyben. Arról, hogy hogyan történhetett a baleset, nagyon sok a találgatás, mert a nyomozásra való tekintettel nem adhatnak ki információt, írja az Origo.hu.
Felmerült, hogy elég biztonságos volt-e az autópálya-szakasz, hiszen csak egy szalagkorlát védte az utat egy felüljáró pillérei előtt, illetve azt sem tudni, mi okozta a balesetet, noha van videófelvétel a már lángokban álló buszról. Az Origónak nyilatkozó szakértő már a tragédia után is úgy vélte, hogy valószínűleg megrepedt a becsapódás erejétől a busz üzemanyagtartálya, ezért csupán pár perc volt a menekülésre a tűz elterjedése előtt.
Nagyon hamar kigyulladt a busz
Ebben a busztípusban – Setra S 317 GT-HD – az üzemanyag-tartály a busz első ajtaja és jobb első kereke között van, nagyjából egy-másfél üléssornyit nyúlik hátra. Egy ilyen távolsági buszban több száz liter gázolajat lehet gyárilag is tankolni. Ennek ellenére a balesetben azt tartotta a legszokatlanabbnak az Origónak korábban nyilatkozó másik, buszvezetői gyakorlattal is rendelkező igazságügyi szakértő, hogy hogyan tudott ilyen hamar kigyulladni a busz első része.
Erre adhatna magyarázatot, hogy plusz üzemanyag-tartály lehetett a buszban az Origo értesülése szerint.
A gyakorlatban nem szokatlan még külföldön sem, hogy a több járművet üzemeltető cégek kibővítik az üzemanyag-tartályokat – mondta az Origónak egy buszok műszaki vizsgáztatásával is foglalkozó szerviz. Nem egyszer találkoztat már műszaki vizsgán olyan külföldről behozott haszonjárművel is, amelynek kibővített tankja volt.
Ezzel ugyanis spórolni tudnak, ha például a cégnek van valamilyen megállapodása valamelyik olajtársasággal
Több mindennel jár együtt a kibővített tank
A nagyobb volumenű, így kedvezményesebb vásárlás miatt, esetleg ha a cégnek van saját üzemanyagtöltő-állomása a telephelyein. A kiegészítő vagy kibővített tank azért is hasznos, mert adott esetben Magyarországon olcsóbban lehet megtankolni, mint külföldön, ám ezen a benzinárak egyre csökkenő különbsége miatt egyre kisebb a haszon.
A portál információi szerint viszont a busztársaságnak nem volt engedélye a plusz tartályra.
A nyomozóknak sem tudták megmutatni a papírokat. Úgy tudjuk, nem is kértek ilyen engedélyt a gyártótól, pedig az előírások szerint kellett volna.
Elvileg ugyanis csak gyári üzemanyag-tartállyal vagy a gyár által engedélyezett bővítéssel, kiegészítéssel lehet haszongépjárművet üzemeltetni. Mivel a tank bővítése megváltoztatja a busz statikáját, változik például a tengelyterhelés, és a fékrendszeren is változtatni kell, ezért ilyenkor új műszaki engedélyeztetésre van szükség. Mivel azonban gyakran tíz évnél is öregebb, már nem gyártott típusokról van szó, elég nehéz ellenőrizni, mit hagyott jóvá a gyártó. Az évenkénti műszaki vizsgán pedig van, hogy fel sem tűnik a tank bővítése, hiszen leggyakrabban a csomagtér rovására történik, kívülről, alulról nem látszik. A törvény szerint a jármű műszaki állapotáért az üzemben tartó felel.
A portál megkereste a buszt üzemeltető cég vezetőjét, Czakó Tibor megkeresésére azt mondta, nem szeretne nyilatkozni.
A teljes cikket az Origo.hu-n olvashatja!