Tizenegymilliárd forintért végezheti el a 3-as metró felújításának csaknem huszonöt százalékát a magyar állam tulajdonában lévő Dunakeszi Járműjavító Kft. A társaság hajtja végre a teljes szétszerelést, ennek részeként az azbesztmentesítést – ami csak egy kis része a munkának –, majd az alkatrészek csomagolását és előkészítését a szállításra.
Ezek után Moszkvából a lefényezett kocsiszekrény kerül vissza a korszerűsített hajtáslánccal, forgóvázzal. A készre szerelést, a berendezést, a végszerelést és az üzembe helyezést szintén Dunakeszin végzik el. – Van ugyanakkor olyan erő, amely úgy tűnik, azt szeretné, hogy ez a gyár ne induljon be, ezért indultak a cég ellen támadások – reagált lapunknak a sajtóban időről időre megjelenő félrevezető, helyreigazítással végződő cikkekre Szepessy Tamás, a Dunakeszi Járműjavító Kft. ügyvezető igazgatója. Hozzátette: úgy állítják be egyesek, mintha alantas munkát, pusztán csak azbesztmentesítést végezne a nagy múltú, állami tulajdonú vasúti járműgyár az oroszoknak, de ez nincs így. Az azbesztmentesítés kapcsán.

A 3-as metró felújításának csaknem huszonöt százalékát végzi el a Dunakeszi Járműjavító Kft. – Fotó: Kurucz Árpád
Szepessy Tamás leszögezte: hosszú évek óta mindig egy külső cég végezte ezt a munkát, ráadásul folyamatos a kapcsolat. Amikor a munka eljut arra a szintre, akkor a partnercég szakemberei eltávolítják az azbesztet, becsomagolják és a megfelelő veszélyeshulladék-tárolóba szállítják. A sajtóban megjelentekkel szemben a vállalat már túl van egy háromfordulós tárgyaláson az orosz céggel, a Metrovagonmas néhány műszaki paraméterről még egyeztet a BKV-val, de valószínűleg még idén pont kerülhet a két járműipari cég közötti szerződésre. Cáfolta az igazgató azt a hírt is, hogy a cég árképzése problémát jelentene, amikor tárgyalnak az oroszokkal.
A cégvezetőtől megtudtuk: a prototípust teljes egészében a Moszkva melletti gyárban építik meg az orosz szakemberek. Ebben még nem lesz szerepe Dunakeszinek, de a magyar társaság szakemberei ott lesznek a Metrovagonmasnál a mintapéldány elkészítésénél. A jövő év második félévében kezdődik el a gyakorlati munka a járműjavítóban. Az orosz fél megtekintette a magyar üzemet és elégedett volt a látottakkal. A Dunakeszi Járműjavító a 3-as metró felújításán, a MÁV-nak és a GYESEV-nek végzett munkán kívül a szolnoki gyárral rendelkező svájci Stadlerrel is tervez közös motorvonatprojektet, mivel a MÁV nagy befogadóképességű motorvonatok beszerzésére ír ki tendert.
Tíz plusz negyven darab opciós CAF-villamos végszereléséről is tárgyal a cég, szerződéskötés-közeli állapotban vannak a spanyol vállalattal. A járműjavító 700 egyiptomi vasúti kocsi gyártására is pályázik. Fontos, hogy a személykocsik mellett most már teherkocsikat is javítanak az üzemben. Ottjártunkkor a Manchester városának szánt villamosok alvázát gyártották az egyik üzemcsarnokban. Az üzem munkavállalóinak száma mintegy hatszáz fővel bővülhet majd a jelenlegi 375 fős létszámhoz képest a jövőben, a cél az, hogy tartósan ezer fő dolgozzon a vállalatnál – mondta Szepessy Tamás ügyvezető igazgató.