Általános vagyonvédelmi célból nem lehet totális ellenőrzésnek alávetni a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér területét elhagyó dolgozókat, hívták fel a Magyar Idők figyelmét repülőtéri források.
Az Európai Unió adatvédelmi előírásai (GDPR) nem engedélyezik, hogy a kiléptetőkapuknál belenézzenek mindenki poggyászába vagy átvizsgálják a ruházatát. A GDPR nyomán frissített magyar adatvédelmi törvény azt sem teszi lehetővé, hogy a kilépőket véletlenszerűen válasszák ki csomag-, illetve ruházat-ellenőrzésre.

Közelebb kerülnénk a megoldáshoz, ha a rakodókat rendesen megfizetnék a cégek
Fotó: MI-archív
A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) egy áruházlánci dolgozó által beadott panasz nyomán vizsgálta az akkori gyakorlatot.
Az üzletláncoknál a távozó munkavállalókkal megnyomattak egy jelzőgombot, ami véletlenszerűen kiválaszthatta őket ellenőrzésre, ám a NAIH szerint ez ellentmond az adatvédelmi törvény célhoz kötöttség szabályának. Ellenőrizni – csomagját és ruházatát átvizsgálni – csak akkor lehet valakit, ha bűncselekmény gyanúja merül fel vele szemben, de akkor is csak hatósági személy (rendőr) teheti.
A csomagfosztogatások kapcsán felmerült teljes körű ellenőrzés így Ferihegyen sem lehetséges kifelé. A belső folyamatokat nem vagy nem teljes mélységében ismerők csodafegyverként tekintenek a repülőtérről távozó dolgozók általános ellenőrzésére, ám ilyen a világon egyetlen repülőtéren sem megoldott. Az utasforgalomban érkezőket sem vetik alá általános és totális ellenőrzésnek, vagyonvédelmi szempontokból pláne nem.
A hatóságok által elsősorban biztonsági okokból végzett szúrópróbaszerű ellenőrzések azonban rendszeresek minden repülőtéren, így Ferihegyen is.
A nyáron megszigorított repülőtérrend betartását azonban a rendőrök ellenőrizhetik, így azt is, az ellenőrzött dolgozó tart-e magánál tiltott tárgyat, 15 ezer forintnál több készpénzt, illetve olyan szúró-vágó eszközt, amivel az utasok csomagjait fel tudja nyitni, ki tudja bontani.
A rendőrség ezentúl 18 pontos vagyonvédelmi javaslatot tett a földi kiszolgálást végző négy cégnek, amelyek vezetőivel megkezdődtek a személyes konzultációk, miután első körben nem fogadták el a vagyonvédelmet szolgáló technológiai javaslatokat sem.
A négy közül csak egy mutatkozik hajlandónak a rakodók számára bevezetni a testkamerákat, ennél a cégnél már tesztelnek is néhány kamerát munka közben.
A nemzetközi repülőterünk biztonsági rendszere, a több mint ezer biztonsági kamera és egyéb ellenőrzési folyamatok – egyetlen kivétellel – kizárnak minden olyan helyet, ahol lopni lehetne a poggyászokból. Kizárólag a repülőgépek rakodóterében nem látják a hatóságok, hogy mi történik odabent.
A világ repülőterein nem ritkák a lopások, a tapasztalatok szerint főleg ott, ahol a rakodást végző cégek alulfizetik az alkalmazottaikat. Ferihegy légi forgalmának legalább a felét diszkont-légitársaságok bonyolítják le, a földi kiszolgálás díjait is ehhez szabják az egymással versenyző cégek. A terrorizmus elleni védelem költségeiből nem tudnak lefaragni, így a vagyonvédelmen spórolnak.
A szakemberek ugyanakkor számonkérik az elvárható vagyonvédelmet az utasoktól is. – Nem rakunk a csomagunkba, a ruháink közé 2800 font készpénzt, mint azt a legutóbbi feljelentő utas tette Lutonban.
Gyakori, hogy a külföldön dolgozók készpénzben kapják meg a fizetésüket, amit aztán nem visznek fel magukkal a gépre – mutatott rá az egyik problémára rendőrségi forrásunk.