Ne lehessen otthonra házi feladatot adni annak a tanulónak, aki a napközis tanulási idő alatt az iskolában marad; biztosítani kell a felkészítését a következő tanítási napra – a többi között ezt tartalmazza a kormány javaslatcsomagja, amely a diákok iskolai leterheltségének csökkentését célozza.
Pótolják a hiányzó forrást
Mintegy százmilliárd forint hiányzik az oktatási rendszerből, amit a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) jelzett is, ezt az összeget a kormány várhatóan idén kipótolja – mondta az M1 műsorában György László, a Századvég Gazdaságkutató Intézet vezető közgazdásza. Szerinte az Eurostat adatai azt mutatják, hogy Magyarország 0,3 százalékkal van lemaradva az uniós átlagtól a GDP-arányosan oktatási célra fordított összeget tekintve; ez adja ki a hozzávetőleg százmilliárd forintot. Az elemző arról is beszélt, hogy óriási különbségek vannak országon belül az elitgimnáziumok és a vidéki, leszakadó intézmények teljesítménye között. Szerinte a Klik létrehozása épp az egyenlőtlenségek felszámolása irányába tett kísérlet.
Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának parlamenti államtitkára lapunknak elmondta: a Köznevelési Kerekasztal tartalomfejlesztési munkacsoportja április 30-ig javaslatot dolgoz ki arra, hogy már a 2016/2017-os tanév kezdetére, vagyis az új Nemzeti alaptanterv (NAT) hatálybalépése előtt csökkenjen a tanulók óraterhelése. – Ennek végrehajtásához a köznevelésről szóló törvény és a NAT módosítására lesz szükség – mutatott rá.
Az államtitkár hangsúlyozta: a tartalmi szabályozás és az óraszámok kialakításakor elsősorban a gyermekek érdekeit kell szem előtt tartani. A legfontosabb feladatok közt említette a NAT és a kerettantervek átfogó felülvizsgálatát, a megtanítandó lexikális tananyag érezhető csökkentését, továbbá az alapkészség-fejlesztés – az intézménytípusok sajátosságainak figyelembevételével, különösen az általános iskolák alsó tagozatán történő – erősítését. – Kiemelt cél, hogy a diákok számára a tanulás teljesítésre sarkalló, hasznos és élményszerű legyen. Ennek érdekében erősíteni kell a modern pedagógiai módszerek alkalmazását is – hívta fel a figyelmet Rétvári Bence. Az államtitkár a NAT módosítása kapcsán elmondta, először a koncepciót szeretnék véglegesíteni december 31-ig, majd az új alaptantervet 2017 végéig kívánják elfogadni.
Mint ismert, Palkovics László oktatási államtitkár a lapunknak adott korábbi interjúban arról beszélt, hogy megvan a szándék a NAT felülvizsgálatára, ezenkívül egyetértés mutatkozik abban, hogy nagyobb mozgásteret kell adni a tanároknak és a tantestületeknek a tantervi szabályozásban. A gyerekekre vonatkozó legfontosabb kérdés pedig a készségfejlesztés.