Újabb személyt gyanúsít vesztegetéssel a francia Alstom-metrókocsik beszerzése ügyében a Központi Nyomozó Főügyészség (KNYF) – tájékoztatta a PestiSrácok.hu-t Kovács Katalin. A főügyészség helyettes szóvivője elmondta: a hat érintett között továbbra sincs közszereplő, s a most meggyanúsított személy is szabadlábon védekezik. Az ügyészségnek három hónapja maradt arra, hogy megnevezze és felelősségre vonja azokat a politikai döntéshozókat és tisztségviselőket, akik az MSZP–SZDSZ-kormányok alatt zajló korrupció gyanús ügy tényleges haszonélvezői voltak.
A Magyar Idők korábban megírta: a metrókocsik beszerzésével összefüggésben azután indult vizsgálat, hogy a 2010-ben az Állami Számvevőszék (ÁSZ) átvilágította a 4-es metró beruházását és a járműbeszerzéseket, ami a szervezet szerint jelentős vagyoni hátrányt okozott. Az új városvezetés és a számvevőszék feljelentést tett, majd 2011-ben vezető beosztású hivatalos személy által kötelességszegéssel elkövetett vesztegetés és más bűncselekmények miatt indult nyomozás, amely 2016. szeptember 16-án került a KNYF hatáskörébe.
A főügyészség 2016 októberében hallgatta ki az első gyanúsítottakat, Terner Géza – aki Izraelben bujkálhat – ellen pedig nemzetközi elfogatóparancsot adtak ki. Közben az Egyesült Királyság Jelentős Csalások Elleni Hivatala négy Alstom-vezetőt vádolt meg azzal, hogy 2006 januárja és 2007 októbere között bűnszervezet tagjaként összesen 2,3 millió eurónyi összeget juttattak meg nem nevezett BKV-tisztviselőknek, illetve közvetítőknek, hogy Budapest francia szerelvényeket vásároljon.
A botrány kapcsán Medgyessy Péter volt MSZP-s miniszterelnök neve is felbukkant, miután kiderült, hogy családi cégéhez majd 600 ezer euró áramlott az Alstomtól. Borbély Lénárd, a metrókocsik 2006-os közbeszerzését vizsgáló ideiglenes fővárosi bizottság elnöke pedig úgy nyilatkozott: Demszky Gábor, Budapest egykori SZDSZ-es vezetője közvetlen utasításokat adott a 4-es metróval kapcsolatos ügyekben.
Az Alstom-botránnyal párhuzamosan a 4-es metró építési és tanácsadási szerződéseit, valamint a projekttel kapcsolatos döntések jogszerűségét vizsgálja a Nemzeti Nyomozó Iroda. Az unió szerint a szabálytalan szerződések a teljes összeg mintegy 60 százalékát, azaz közel 280 milliárd forintot érintenek, és 166,9 milliárd forintot csalhattak el az MSZP–SZDSZ-kormányok és fővárosi vezetés legnagyobb korrupciós botrányában.