A kormány támogatni fogja a kilencosztályos általános iskola bevezetését – közölte Palkovics László oktatási államtitkár a Köznevelési Kerekasztal ülése után tegnap Budapesten. Hozzátette: az ütemezés a kerekasztal feladata lesz. A plusz egy év az óvoda és az iskola közé épülhetne be, felette az iskolarendszer nem alakulna át. Kérdésre válaszolva közölte: pontosan be kell mutatni, hogy ez miként szolgálja az elvárt célokat, lesz-e megtérülése. Az államtitkár jelezte, a tankötelezettség 16 éves korhatára szakmai kérdés, amit szintén elemezni kell. A kilenc évfolyamos iskola és az új Nemzeti alaptanterv (NAT) bevezetésének céldátuma 2019, de ezt is alaposan át kell tekinteni – tette hozzá az államtitkár.
A Köznevelési Kerekasztal ülésén tájékoztatót tartottak a nemzetközi mérésekről, így a PISA-felmérés eredményeinek romlásáról is szó volt. Felvetették az iskolarendszer módosításának igényét –folyamatos szakmai egyeztetés mellett. A két legfontosabb terület, amely érintett az átalakításban, miniszteri biztost is kapott. A tartalmi szabályozásért Csépe Valéria, a tanártovábbképzésért Sipos Imre felel.
Csépe Valéria jelezte: mától megkezdődik az új Nemzeti alaptanterv koncepciójának szakmai egyeztetése, mint mondta, „radikálisan új szemléletű” nemzeti alaptantervet szeretnének. Hozzátette: a gyermek, a tanuló állna az új NAT középpontjában, és a tartalma igazodna a megváltozott környezethez. Fontos, hogy minden szereplő megértse, miért van szükség a megújításra. Megváltozott ugyanis a környezet; a társadalom és a munka világa másfajta készségeket kíván, mint eddig. A hosszú távú cél a számítógép-alapú oktatás bevezetése, többek között azt kellene elérni, hogy a digitális világban sikeresek legyenek a diákok. Mivel olyan korban élünk, amely folyamatos tanulást vár el az embertől, „tanulni kell megtanítani gyerekeinket”.
Csépe Valéria kiemelte, hogy nem elsősorban tantárgyakban, hanem műveltségterületekben kell gondolkodni, amelyek az ismeret, a tudás és a készségek köré szerveződnek. Egyelőre a koncepció egyeztetése kezdődik meg, a részleteknél még nem tartanak, mondta arra az újságírói kérdésre, hogy elképzelhető-e tantárgyak eltörlése. – Az ismeretközpontúság nem azt jelenti, hogy a tananyagot feltétlenül csökkenteni kellene, hanem át kell strukturálni, az ismeret és a készség arányait pontosan meg kell határozni a műveltségterület és életkor alapján egyaránt – fejtette ki.
Sipos Imre miniszteri biztos hozzátette: szükség van a pedagógusképzés és -továbbképzés felülvizsgálatára, ami szemléletbeli és jogszabályi változásokat egyaránt jelent.
Megújul a sümegi iskola
Április 15-ig kibővíti és felújítja a Veszprémi Tankerületi Központ a sümegi Ramassetter Vince Testnevelési Általános Iskolában lévő megyei pedagógiai szakszolgálat tagintézményének rossz állapotú mellékhelyiségét. Az épület működtetési feladatait 2016. december 31-ig Sümeg Város Önkormányzata látta el. Januárban, a működtetés átvételekor szembesültek a tankerületi központnál az intézmény állapotával, azóta folyamatosan egyeztetnek az épület felújításáról. A szükséges forrásokat főként a most induló, infrastrukturális fejlesztésekre szolgáló Emberi erőforrás fejlesztési operatív program fogja fedezni.