A főváros napján, november 17-én szombaton Orbán Viktor miniszterelnök és Tarlós István főpolgármester a kormány és a főváros közötti széles körű megállapodást ír alá.
A kormány múlt pénteki ülésén a korábbi – a HÉV-vonalak állami kézbevételekor tett – ígéreteihez híven számos fővárosi kötött pályás fejlesztés támogatásáról döntött.
A három kormányhatározat az uniós Integrált közlekedésfejlesztési operatív program (IKOP) részévé teszi a szentendrei HÉV-vonalnak a Békásmegyer és Szentendre közötti rekonstrukciójának, valamint a ráckevei és a csepeli HÉV rekonstrukcióját, illetve a két vonal Kálvin térig vezetésének az előkészítését.
Megvalósíthatósági tanulmányt kell készíteni az említett két HÉV-vonal, valamint a szentendrei HÉV-vonal összekötéséről, ami a korábbi tervekben szereplő 5-ös metrónak is nevezett észak–déli tengely létrehozását jelenti.

Vasúti alagút kötné össze a Déli pályaudvart a Nyugatival
Fotó: MTI/Máthé Zoltán
Szintén az IKOP része lesz a Déli pályaudvar térségén keresztül a Nyugati pályaudvarhoz vezető vasúti összekötő alagút megépítése és az így növekvő szerepű Nyugati pályaudvar központi pályaudvarrá alakítása, valamint a fejpályaudvarok mentén felszabaduló vasúti ingatlanok funkcióváltozása is.
A határozat szól a Déli körvasútnak új megállóhelyekkel – Nádorkert, Közvágóhíd, Népliget – való bővítéséről is a Kelenföld–Keleti pályaudvar közötti szakaszon.
A kormány határozott a budapesti elővárosi vasútvonalak és a HÉV-ek egységes rendszerben történő fejlesztéséről is. Az elővárosi–gyorsvasúti tengely Ráckevétől, illetve Csepelről indulna, majd a Kálvin téren és a Nyugati pályaudvar térségén át Békásmegyerig haladna, majd onnan Szentendre, illetve Esztergom lenne a végállomás. A hálózatba a Budapest–Kunszentmiklós–Tass elővárosi vonalat is integrálnák.
A kormány támogatta azt a fővárosi tervet is, hogy a Budapest–Gödöllő és a Budapest–Csömör HÉV-vonalakat az Örs vezér terén bekössék a 2-es metróvonal meglévő nyomvonalába, és létesüljön új átszállókapcsolata Törökőrnél a 100a jelű vasútvonallal és Rákosfalvánál a körvasúttal. Egyúttal megkezdik a rákoskeresztúri szárnyvonal előkészítését is. A határozatok között szerepel az is, hogy elkezdik az egységes új HÉV-flotta járműbeszerzésének előkészítését.
– Ez az összes projekt együtt azt éri el, hogy a szélrózsa minden irányából a Budapestre bejövő agglomerációs utasok átszállás nélkül be tudnak jutni a belvárosba. Egy átszállással el tudnak jutni a város bármely másik pontjára, és sokkal sűrűbben, akár 15 percenként tudnak bejönni az elővárosokból a vonatok – méltatta a terveket Vitézy Dávid az Echo TV tegnapi műsorában. A közlekedési szakértő szerint több mint egy évtizednyi munkát jelent a tervek kivitelezése, ami közel nyolcvanévnyi elmaradást pótolhat be a kötött pályás közlekedés terén.
A Magyar Idők korábban megírta: több mint 1000 milliárd forintra rúgó, jelenleg is folyó fejlesztés szerepel abban a 62 tételből álló, a Budapest 2030 tervhez kapcsolódó dokumentumban, amelyet a kormány mutatott be a főpolgármesterrel folytatott tárgyalásokon.
Közösen oldják meg
A kormány és a főváros közti megállapodás része a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának (FKT) létrehozása is. Az FKT – az október 17-i kormányhatározat szerint – többek között a budapesti fejlesztéspolitika, valamint a kiemelt budapesti közösségi fejlesztések kapcsolatban javaslattevő, kezdeményező, döntés-előkészítő, koordináló feladatokat lát el. Az FKT ülésein a fővárosi önkormányzati oldal tagjaként a főpolgármester személyesen vesz részt és nem helyettesíthető. Az FKT-val kapcsolatos döntést ma hozza meg a Fővárosi Közgyűlés.