– A veronai buszbalesetben elhunytak azonosítása és hazaszállítása valószínűleg áthúzódik a jövő hétre – közölte a külgazdasági és külügyminiszter az M1 aktuális csatorna szerda reggeli műsorában. Szijjártó Péter elmondta: az azonosítást rendkívüli módon megnehezíti a tűz miatti roncsolódás, így bár korábban arról volt szó, hogy szerdára, csütörtökre befejeződhet az eljárás, az valószínűleg elhúzódik a jövő hétre, és a holttesteket is csak akkor hozhatják haza. – Egyelőre nem tudjuk, mi okozta a balesetet – tette hozzá.
Lapunk értesülése szerint az áldozatoktól csak hosszas szakértői munkával sikerült olyan DNS-hordozó anyagot nyerni, amelyből kinyerhető volt a DNS-spirál; ez utóbbit hasonlítják jelenleg is össze a milánói rendőrség laboratóriumában a hozzátartozóktól vett DNS-mintákkal. Ugyanez az eljárás folyik a még Olaszországban ápolt két életveszélyes sérült esetében is, akiket szintén azonosítani kell, és akiknek az állapota továbbra is kritikus. Az ő hazaszállításuk hónapokba is telhet.
– Gyakorlatilag minden megsemmisült, ami objektív bizonyíték lehetett volna bárminek az alátámasztására vagy kizárására, így elképzelhető, hogy sosem derül ki, mi történt a busszal – mondta ugyancsak tegnap az M1-es csatornán Óberling József ezredes, az Országos Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti főosztályvezetője, aki két másik szakértővel szombaton utazott Olaszországba a Veronai Államügyészség kérésére, és kedden tértek haza. Az ezredes hangsúlyozta: nincs nyoma annak, hogy defektet kapott volna a busz. Úgy tudjuk, hogy bár a jármű jobb oldala a nagy erejű ütközés és a tűzvész következtében szinte teljesen megsemmisült, a jobb első kerék fémabroncsán maradnia kellett volna olyan sérülésnek, ami durrdefektre utal, de ilyen nyomot nem találtak a helyi hatóságok.
Óberling József elmondta azt is, hogy az olasz szervek rendkívüli alapossággal nyomoznak, és nagy empátiával viseltetnek az áldozatok, a túlélők, illetve hozzátartozóik iránt. Az ezredes példaként említette, hogy a baleset után a helyszínen több odaérkező rendőr is levette a csizmáját és odaadta azt a papucsban, vagy lábbeli nélkül kimenekült túlélőknek, míg ők mezítláb biztosították a helyszínt.
A Nemzeti Nyomozó Iroda vasárnap házkutatás során lefoglalta a szerencsétlenül járt autóbusz üzemeltetőjének telephelyén az autóbusz hivatalos iratait, így a műszaki állapotra vonatkozó előzményekről készült jegyzőkönyveket is, valamint a két gépkocsivezetővel kapcsolatos iratokat, így azokat Óberling Józsefék még aznap átadhatták az államügyésznek.
– A balesetet szenvedett jármű kifogástalan állapotban indult útnak, a műszaki vizsgálatokat szigorúan betartották – közölte tegnap a buszt üzemeltető Pizolit Busz Kft. vezetője, Czakó Tibor. Közleménye szerint a több mint húsz éve személyszállítással foglalkozó cég történetében még soha nem fordult elő személyi sérüléssel járó baleset. Autóbuszaik évente másfél millió kilométert tesznek meg, amelyeknek kétharmada külföldi út. A sofőrök minimum 3-5 éves vezetői tapasztalattal kerülnek a céghez, és mivel a legritkább esetben cserélnek járművet, mindenki alaposan ismeri a saját autóbuszát.
A járművekkel kapcsolatban Czakó Tibor elmondta, hogy a buszok nagyon jó állapotban vannak, karbantartásukra a vállalat nagy súlyt fektet. A balesetet elszenvedett autóbusz 2016 decemberében esett át utoljára kötelező szervizen, novemberben kapott vadonatúj gumikat. A hatályos jogszabályok szerint 15 ezer kilométerenként kötelező a nemzetközi forgalomban lévő autóbuszok műszaki vizsgálata, amit a cég minden esetben szigorúan betart.