Sajátos trükköt talált ki Simicska Lajos és a Jobbik, hogy az átláthatósági törvényt megpróbálják kijátszani, és plakáthelyekhez jusson a párt: a milliárdos vállalkozó cége, a Publimont plakáthelyeinek egyhatodát napok alatt egyszerűen átjátszotta a Jobbiknak – adta hírül az Origó. A hírportál szerint a társaság igazgatótanácsának ülésén Simicska közölte, hogy a párt nem tud fizetni, ezt majd később megteszi, de ennek ellenére azonnal plakáthelyeket kell biztosítani a Jobbiknak. Ezek a helyek óvatos becslések szerint is egymilliárd forintot érnek.
Ezzel azonban az érintettek jogszabályt sérthettek, mert egy cég nem adhat támogatást pártnak, ezt törvény tiltja.
Márpedig, amikor áron alul vagy egy esetleges későbbi fizetéssel szerzi meg a Jobbik a plakátberendezéseket Simicskától, az tiltott párttámogatás. Emellett a mostani megoldás beleütközhet a plakáttörvénybe is. Mint emlékezetes, az Országgyűlés júniusban szigorított a politikai reklámok kihelyezésének feltételein. A településkép védelméről szóló törvény módosítása előírja a kötelező listaáras plakáthelybeszerzést, valamint kötelezi a feleket, hogy hozzák nyilvánosságra a hirdetések kihelyezéséről szóló szerződéseket. Ez jelen esetben nem történt meg.
Az Index szombaton írta meg, hogy megkérdezték a Jobbikot, honnan lett hirtelen 1100 saját tulajdonú plakáthelyük, kitől és mennyiért. A párt sajtóosztálya azt válaszolta, hogy: „A Jobbik konkrétan megvett, megvásárolt 1100 reklámeszközt, vagyis óriásplakát-berendezést”, illetve „Több cégtől vásároltuk meg a reklámeszközöket”, és „A reklámeszközök beszerzése adásvételi szerződéssel, részletfizetési konstrukcióban történt. A finanszírozást egyelőre hitel felvétele nélkül, saját erőből, a részünkre biztosított állami támogatásból oldjuk meg. A konkrét összeg üzleti titok részét képezi.”
Hollik István kereszténydemokrata országgyűlési képviselő szombaton azt mondta, a Fidesz–KDNP feljelentést tesz a Jobbik legújabb plakátjai miatt, mivel azokat szerintük „Simicska játszotta át” a pártnak, teljesen egyértelműen korrupciót és tiltott pártfinanszírozást megvalósítva. A hírportál cikke nyomán Tényi István csalás miatt bejelentést tett a Fővárosi Főügyészségen, mert az ügylet szerinte is a párttörvénybe ütközhet. Tényi indítványozta, hogy az ügyben a tényállás tisztázása érdekében a vádhatóság feljelentéskiegészítést rendeljen el, vélhetően a már folyamatban lévő nyomozásra való tekintettel (erről lásd keretes írásunkat).
Egyébként lapunk is hírt adott a múlt héten arról, hogy Simicska Lajos közvetítőkön keresztül tárgyal stabilan veszteséges médiabirodalma eladásáról. Információk szerint a nagyvállalkozó azután kezdett vevők után nézni, hogy az általa támogatott Jobbiknak a Fideszt gyalázó előző, tavaszi plakátkampánya kudarcot vallott. Vonáék nemhogy megerősödtek, hanem meggyengültek. A székhelyét Veszprémbe áttevő milliárdos ismerősei körében néhány hete már azt mondogatja: lehetetlen nyerni, ráadásul a párton belüli válságon úrrá lenni képtelen Vona Gáborban sem bízik annyira, mint korábban, és ő maga is Amerikába készül távozni.
Az eladásról Simicska Lajos unokaöccse, Nagy Ajtony Csaba ügyvéd egy amerikai közvetítővel tárgyalt. Nagy a Simicska-féle Index egyik igazgatósági tagja, az utóbbi években szinte nagybátyja összes fontosabb cégében (Közgép, Mahir, Advenio vagy a Pro-Aurum Vagyonkezelő) feltűnt.
Az oligarcha médiumai óriási, többmilliárdos mínuszban működnek. A Hír TV vesztesége 771 millió forint volt, a Magyar Nemzeté 762 millió, a Heti Válaszé 114 millió, a Lánchíd Rádióé pedig 102 millió forint volt tavaly, az idei finanszírozási hiány pedig eléri a hárommilliárd forintot. Többek szerint a Hír TV, a Lánchíd Rádió, az Index és a Magyar Nemzet szinte biztos, hogy a választások után már nem Simicskáé lesz. A tavaszi bukásra készülő milliárdos ezért fáradozik a kármentésen, és ezért gondolkodik a külföldre menekülésen.
Költségvetési csalás, tiltott pártfinanszírozás gyanúja miatt nyomoznak
Folyik a nyomozás a Simicska Lajos tulajdonában álló Mahir Cityposter Kft. és a Publimont Kft. nevű reklámcégeknél. A vizsgálatot a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) pénzügyi nyomozói végzik, a nyomozás felügyeletét pedig a Budapesti IX. Kerületi Ügyészség látja el – közölte a Fővárosi Főügyészség sajtószóvivője. Bagoly Bettina lapunk érdeklődésére elmondta: a nyomozás határideje október 22-e, ám ez szükség esetén tovább hosszabbítható. Információink szerint szakértők bevonásával folyik az adóhatósági vizsgálat az összetett gazdasági bűnügyben, és várhatóan még hosszabb időt vesz majd igénybe. Ismert: a NAV júniusban indított nyomozást Simicska médiavállalatainál, mivel felvetődött a költségvetési csalás, valamint a tiltott kampány-, illetve pártfinanszírozás gyanúja is a reklámcégek felületein folytatott Jobbik-plakáthirdetés kapcsán. A tavasszal napvilágra került, és a párt közleményében lényegében elismert adatok szerint a piaci árnál sokkal olcsóbban kapták meg a vállalkozótól a plakáthelyeket. Vonáék hónapokon keresztül egymásnak ellentmondó információkat közöltek a plakátok számáról egészen június közepéig, de a plakátelhelyezések költségeivel kapcsolatban szintén többször módosították közléseiket. (K. A.)