Egyelőre nem tudni, mikor nyílhat meg az új Közlekedési Múzeum, jelenleg az egész projekt az újratervezési szakaszban tart – közölte a Magyar Idők kérdésére Vitézy Dávid, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója.
A városligeti helyszínről kiderült, hogy még föld alatti bővítéssel sem lehetne ott elhelyezni a megújuló tárlatot. A kormány végül azt a verziót támogatta, hogy lehetőleg egy barnamezős beruházásban, valamilyen korábban is közlekedési funkciójú vagy legalábbis a közlekedés múltjához kötődő területen épüljön meg az új múzeum. Jelenleg ezeket a lehetőségeket vizsgálják, a végeredményről Vitézynek szeptember végéig kell jelentést készítenie a kormány számára. Most korábbi vasúti ingatlanokon néznek körül, az egyik lehetőség a MÁV korábbi telephelye, az Északi Járműjavító dízelcsarnoka.
– Az egész nyarat arra szánjuk, hogy urbanisztikai, építészeti és vasút-technológiai szakértőket bevonva, a MÁV-val szinte mindennap egyeztetve megtaláljuk a legjobb helyszínt a múzeum számára – mondta Vitézy Dávid. Hozzátette: a Városligetben körülbelül kilencezer négyzetméter volt a nettó kiállítótér, ennél maximum kétszer nagyobb lehet az új. – Nem hiszek abban, hogy olyan múzeumot lenne értelme csinálni, amit három-négy óránál tovább tart körbejárni. Ez nem az én személyes véleményem, az európai múzeumi szakma szerint is ez az ideális időtartam, ami alatt egy család stressz nélkül be tud járni egy kiállítóhelyet – mutatott rá, hozzátéve: természetesen az új intézményben is el lehet tölteni majd egy egész napot, ha valakit valamelyik részlet nagyon érdekel.
Kérdésünkre elmondta: a városligeti épület inkább alkalmas az intézményhez tartozó Műszaki Múzeum otthonának, ahol a magyar feltalálók és a hazai innováció történetét lehetne bemutatni. Például a golyóstoll megalkotásának a történetét egyszerűbb elmagyarázni a ligetben rendelkezésre álló területen, mint a gőzmozdonyét, ráadásul így a föld alá sem kell terjeszkedni.
A HÉV-ek állami kezelésbe adásával a BKV által működtett tömegközlekedési gyűjtemény „területen kívül” maradt. Ennek sorsáról Vitézy Dávid azt mondta: néhány darab biztosan az új múzeumba kerül majd. A gyűjtemény fennmaradó részéről közölte: a víziója az, hogy minden mozgásképtelen jármű kerüljön a Közlekedési Múzeum új, budapesti központjába.
Minden olyan jármű, amelyik működik és tud utast szállítani, a BKV működtetésébe kerüljön, a nosztalgiajárat-flottába, amely hétvégente járja a várost.
Az űrhajózási gyűjteményről szólva közölte: nincs ellenére az, hogy a Közlekedési Múzeum birtokában lévő műtárgyak, relikviák az első magyar űrhajós szülőfalujába, Gyulaházára kerüljenek.