A sajtó a múlt héten számolt be arról, hogy Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere január 27-én csodálkozott rá a köznevelési rendszer problémáira, mégpedig a Miskolcon megrendezett, pedagógusoknak szóló fórumon. Ez az információ azóta is visszatérő elem a híradásokban, különféle kontextusban, ezért a korábban megkérdezettek mellett újabb helyi intézményvezetőket is megkerestünk.

„A szakmai kérdések nem az utcán dőlnek el” – Fotó: Mirkó István
Mint arról már korábban írtunk, az eseményen a résztvevők feltehették a kérdéseiket, felvetéseket fogalmaztak meg, amelyek mindegyikére reagált Balog Zoltán, akit a végén meg is tapsoltak. Mohr Rita Katalin, a miskolci Bulgárföldi Általános Iskola igazgatónője lapunkkal közölte, rendkívül hasznosnak tartotta a fórumot, amelyen mindkét fél meghallgatta a problémákat, és válaszokat kapott a hallgatóság, vagyis elkezdődött egy szakmai gondolkodás.
A tüntetésről az a véleménye, hogy a szakmai kérdések nem az utcán dőlnek el.
A Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola igazgatója, Fejér Zsolt a Magyar Időknek elmondta: mindenki komolyan vette a rendezvényt, nem volt érzelmektől túlfűtött a hangulat, a miniszter csak az év közben nyugdíjba vonulók kapcsán kérdezett vissza. A miskolci intézmény vezetője a szerdai eseményekkel kapcsolatban azt mondta: az iskolájában is beszédtémát jelentenek a Herman Ottó Gimnázium nyílt levelében foglaltak, de elsősorban a napi feladataikkal foglalkoznak. A tantestület tagjai közül vannak olyanok, akik szimpatizálnak a tiltakozókkal és vannak, akik nem. Fejér Zsolt hangsúlyozta, az átpolitizáltság csak árt az oktatásügynek, tapasztalatai szerint az eddigi reformok esetében mindig ez történt. A jelen helyzetről elmondta, nem a szakértők a hangadók, a politika mindkét oldalról „megsüti a maga gesztenyéjét”. Abban, hogy idáig fajultak a dolgok, a kormányzat is hibás, hiszen nem volt meg a megfelelő, kétirányú kommunikáció, ezért a felgyülemlett kritika most kirobbant. Sajnálatosnak tartja, hogy arról szól a vita a pedagógusok között, ki hová kötődik érzelmileg, politikailag, mert a megoldáshoz először mindenkinek le kellene higgadnia. Erőből egyik oldalnak sem lehet megoldania a helyzetet. Szükségesnek tartaná, hogy legyen megegyezés a politika szereplői és az oktatási szakemberek között egy szakmai minimumról, amelyben lefektetnék a XXI. századi oktatási rendszer alapjait.
Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter tegnap arról beszélt, hogy elképzelhetetlen a 2010 előtti rendszer restaurálása, mert az megbukott, ugyanakkor a Pedagógusok Szakszervezete 25 pontjának megvitatásától nem zárkózott el. Kitért arra is, hogy nem szabad bevinni a politikát az iskolába, nem a balhé, hanem a tárgyalóasztal a megoldás.
Reagált a hivatal az LMP feljelentésére
Az Oktatási Hivatal (OH) szerint az ellenzék összehangolt támadást folytat az állami oktatásirányítás ellen, és visszautasítják a sajtóban megjelent megalapozatlan vádakat. A hivatal közleményében arra reagált, hogy az LMP szerint a kormány előre kitervelt módon „ellopta az oktatási reformot”, ezért az ellenzéki párt hűtlen kezelés és hivatali visszaélés gyanúja miatt több oktatási háttérszervezet ügyében is feljelentést tesz. Hadházy Ákos, az LMP antikorrupciós szakszóvivője sajtótájékoztatóján azt mondta, a kabinet kizárólag azért vezetett be „ostoba tantervet, adminisztrációs terheket és minősítési rendszert”, hogy ellophassa az azok elkészítése után felvehető uniós forrásokat. Az OH közölte: Hadházy bejelentései az ellenzéki támadássorozat részét képezik. Hangsúlyozták: a megalapozatlan vádakkal ellentétben az OH valamennyi, a kiemelt uniós projektek megvalósítása kapcsán lefolytatott beszerzési és közbeszerzési eljárása szabályos volt, ezt a projektek többségében már a hazai és uniós ellenőrzések is megerősítették.