A 3-as metróvonal felújításának kezdési időpontja még kérdéses, az időtartam azonban változatlan – közölte Tarlós István főpolgármester pénteken szokásos sajtótájékoztatóján. A városvezető elmondta azt is, hogy ha az Európai Beruházási Bank (EIB) hitelkeretének emelésével és kormánygaranciával kell végrehajtani a beruházást, akkor ragaszkodik ahhoz, hogy az eredetileg a metrórekonstrukcióra fordítandó 137,5 milliárd forintos uniós forrást más projektekre fordíthassa a főváros. Elképzelhető ugyanis, hogy az unió megtérülő beruházásként kezeli a rekonstrukciót, és más finanszírozási feltételeket szab.
A metrópótló buszokra vonatkozóan azt mondta: akkor tudnak a nemzetgazdasági érdekekre figyelemmel lenni, ha a legolcsóbb ajánlat és a szolgáltatás közötti különbséget a kormány fizeti. „Aki rendeli a zenét, az fizet” – jellemezte a helyzetet Tarlós. Kitért arra is, hogy használt buszok időleges forgalomba állításával, a várakozási idő csökkentésével és a Volán bevonásával is el lehet kerülni a csúszást.
A Déli pályaudvar jövőjéről elmondta: a budai fejállomás bezárása megoldhatatlan, mert Kelenföldön – a 4-es metró beruházásához kapcsolódó nyolc vágánypár átadása miatt – nincs lehetőség érdemi bővítésre, a kiszolgáló épületek pedig korszerűtlenek.
A Déli pályaudvaron tíz peronnak meg kell maradnia – közölte. Kijelentette: a főváros biztosan nem fogja kezdeményezni a behajtási díj vagy közismertebb néven a dugódíj bevezetését kizáró jogszabály módosítását, háttérszámításokat azonban végzett ezzel kapcsolatban.
A BKK és a Budapest Közút kalkulációja szerint a város közigazgatási határán belül ötezer forintba kerülne az éves matrica, míg egy belső pesti és budai zónában – a törvényi díjmentességet élvezőkön és az ott lakókon kívül – használatonként 700 forintot kellene fizetni. A belső zónába a pesti oldalon a Margit híd, Szent István körút, Bajcsy-Zsilinszky út, Károly körút, Múzeum körút és Vámház körút által határolt terület, Budán pedig az Erzsébet hídtól a Lánchíd utca, Alagút utca, Attila út, Csalogány utca, Bem rakpart és Margit híd által határolt terület tartozna. Díjmentes lenne a két rakpart, továbbá a Kossuth Lajos utca és az Erzsébet híd. A bevezetés egy év alatt – 2017 végére – 750 millió és egymilliárd forint közötti összegből valósítható meg, az éves bevétel 10 milliárd forint lehetne – ismertette a főpolgármester.
A Fővárosi Közbeszerzési Kft.-ről szólva Tarlós István azt mondta: külsős ügyvédi irodák alkalmazását ellenzi, és nem is engedélyezi, ha erre mégis sor kerülne, az a cégvezető alkalmatlanságát vetné fel. Megjegyezte: a közbeszerzési cég a gyakorlati működését még nem kezdte meg, de oda fognak figyelni, értékelni fogják a munkáját.
Az ügyben hírbe hozott Kosik Ügyvédi Iroda egyébként pénteken közleményben reagált. Kijelentették: az iroda nem állt és nem áll folyamatos megbízási jogviszonyban sem a Fővárosi Önkormányzattal, sem a Főpolgármesteri Hivatallal, sem a Fővárosi Közbeszerzési Kft.-vel, utóbbi közbeszerzési eljárásaiban nem működött és nem működik közre. A Kosik Ügyvédi Iroda kizárólag a Fővárosi Közbeszerzési Kft. cégjegyzéki adataiban bekövetkező változások átvezetésére irányuló cégeljárásban látta el a társaság eseti jogi képviseletét.
Tarlós István újabb zöldterületi fejlesztésekről is beszámolt. Elmondta: tanulmányterv készül az Óbudai-sziget és a Népliget fejlesztéséről, amit bevisznek a kormányülésre.