Sikerrel fejeződött be a 3-as metró szerelvényeinek felújítása – jelentette ki a tegnapi Budapestinfón Tarlós István főpolgármester. A főváros első embere emlékeztetett arra, hogy a BKV a közbeszerzési eljárás lefolytatása után az orosz Metrovagonmas Nyrt. ajánlatát fogadta el érvényesnek, és azt összességében a legelőnyösebbnek is minősítette. A megrendelő és a cég 2015. augusztus 7-én írta alá a szerződést a metrójárművek felújításáról, amely szeptember 11-én lépett hatályba.
A szerződés értéke 219,2 millió euró volt. Tarlós István kitért arra is, hogy a szerződés ötször módosult, egyszer azért, mert korszerűbb vontató szinkronmotorokat építettek be a korábbi egyenáramú villanymotorok helyett.
– Módosult a szerződés azért is, mert a felújított szerelvények garantált élettartamát 25 évről legalább 30 évre emelték – tette hozzá.
A főpolgármester tájékoztatása szerint a kivitelező 2016. január 7-én szállította el az első hat metrókocsit felújításra, majd május 25-én érkezett meg az első prototípus szerelvény. A metrókocsik 2017. január 11-én kaptak típusengedélyt, majd tavaly március 20-án forgalomba állt az első felújított szerelvény az M3-as vonalon.
– Az alapmennyiség utolsó, 37. szerelvénye is megérkezett, és június 12-én áll forgalomba. Azonban április 3-a óta az utasforgalom lebonyolításában már csak korszerűsített szerelvények vesznek részt – hangsúlyozta Tarlós István.
A Budapestinfón elhangzott az is, hogy a forgalomba állított felújított szerelvények hibastatisztikája lényegesen jobb az M2-es a korábban korszerűsített szerelvényeiénél, de még az M4-es vadonatúj kocsijaiénál is.
Tarlós István beszélt arról is, hogy a BKV több ízben is kötbérigényt nyújtott be, jelenleg is folynak az egyeztetések a felek között műszaki, gazdasági és jogi szakértők bevonásával. – A BKV a főváros vezetésének támogatásával egyetlen fillér kötbérről sem mond le. A társaság minden törvényes eszközt igénybe fog venni annak érdekében, hogy a megalapozott kötbérigényt érvényesítse – fűzte hozzá.
Bolla Tibor, a BKV elnök-vezérigazgatója lapunk kérdésére jelezte: a kötbérigény pontos összegét a folyamatban lévő egyeztetések miatt nem árulhatja el, de milliárdos nagyságrendről van szó. – Kezdetben 0 forintot ismert el az orosz fél, majd kaptunk egy százmilliós ajánlatot, ez most már megközelíti az egymilliárd forintot, de ezt sem fogadtuk el. Tárgyalunk tovább – emelte ki.
A főpolgármester kifejtette továbbá, hogy az M3-as vonal állomásainak akadálymentesítése gyakorlatilag maradéktalanul megtörténik. A Pöttyös utcai és az Ecseri úti megállóknál egyelőre ideiglenes megoldás lesz, de 2023-ig ott is befejezik a teljes körű akadálymentesítést.
Tarlós Istvánt kérdezték a római-parti védműről is.
Ezzel kapcsolatban elmondta: a nyomvonal ügyében összehívott szakmai testület elkészítette javaslatát, azt kedden meg is kapta, emiatt összehívott egy egyeztetést. Emellett beszélt arról is: még nem döntötte el, hogy vállalná-e a főpolgármester-jelöltséget a 2019-es önkormányzati választáson.