A Zrínyi 2026 honvédelmi és haderőfejlesztési program keretében a katonai szállítórepülő képesség kialakítására összesen 75 milliárd forint értékben vállalhat kötelezettséget a honvédelmi miniszter a 2019–2021-es költségvetés terhére – olvasható a Magyar Közlöny keddi számában. A kormánydöntés szerint a hároméves időszakban évente 25 milliárdot költhet el a szaktárca az An–26-os szállítógépeket felváltó repülőgépek beszerzésére.
Tavaly szeptemberben a Magyar Időknek adott interjúban Benkő Tibor, a honvédség vezérkari főnöke elmondta: a honvédség felújított és új szállítógépeket akar beszerezni, mert a most használt An–26-osok 40-45 évesek, és eljárt felettük az idő. Akkor úgy fogalmazott: 2018-ban jelenhetnek meg az első használt, de korszerű és megfelelő csapatszállítási potenciállal bíró repülőgépek, amelyek hadrendbe állhatnak. Az új repülőgépek beszerzése is megkezdődhet 2019-ben, de a vezérkari főnök azt nem mondta, milyen típusú gépekről van szó, honnan szerzik be őket és mennyibe kerülnek.
Lapunknak később a minisztérium részéről annyit mondtak, hogy eredendően is katonai célokra tervezett, hátsó, lehajtható rámpával is rendelkező, nagyobb műszaki eszközök szállítására és deszantdobásra is alkalmas repülőgépek vásárlását tervezik, a beszerzéshez szükséges követelményeket kidolgozták.
Az elérhető információk szerint taktikai feladatokra is alkalmas An–26-os repülőgépekből négy darabbal rendelkezik a magyar légierő, de ebből jelenleg csak egy bevethető. A világpiacon számos új gyártású közepes, 10–20 tonna közötti szállítási kapacitással rendelkező géptípus kapható. A NATO-n belül a fenti célokra az amerikai C–130J Super Hercules, az olasz C–27J Spartan, az európai együttműködésben, Spanyolországban gyártott C–295 érhető el. A brazil EMBRAER KC–390-es gépe, illetve az ukrán Antonov An–178-as még fejlesztési stádiumban van, bár megrendeléseik már vannak. Cseh- és Lengyelország C–295-ös, Szlovákia C–27J gépeket rendszeresített.
A mintegy 250 millió eurónak megfelelő forrásból beszerzendő darabszám még nem ismert, de a fenti gépek ára – felszereltségtől és üzemeltetési támogatástól függően – 40–100 millió euró között változik.
Ami a csapatszállítási, civil evakuációs és betegszállítási feladatokra szánt használt gépeket illeti, a kormány decemberben két Airbus A319-es gépet szerzett be, amelyek Kecskemétre érkezéséről lapunk is beszámolt.