Színlelt szerződést kötött a lapunknak nyilatkozó szakjogász szerint a Jobbik és a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Publimont. Az adásvételi szerződésnek álcázott bérleti szerződés célja az lehetett, hogy kijátssza a településkép-védelmi törvény listaáron történő plakáthirdetésre vonatkozó rendelkezésit, részben pedig az, hogy a választási kampány időszakában a Jobbiknak olcsó plakáthirdetési felületet biztosítson.
A szerződés értelmében Vona Gábor pártja 2017. szeptember 19-én megvásárolt 978 óriásplakát közzétételére alkalmas hirdetőfelületet. A vételárat a felek 124 millió forintban határozták meg, azzal a kitétellel, hogy abból 2017. szeptember 28-ig valamivel több mint 26 millió, az országgyűlési választás után pedig 2018. május 31-ig nem egészen 98 millió forintot kell fizetnie a Jobbiknak.
A megállapodás azonban tartalmaz egy olyan záradékot, amely szerint ha a második részletet a párt nem tudja megfizetni, a hirdetési felületek visszaszállnak a Publimontra, a cég pedig a részére addig már megfizetett tételen kívül további követelést nem támaszt Vona Gáborékkal szemben.
A szakértő szerint ez a szerződés egyik kulcspontja; ez az, ami egyértelműen arról árulkodik, hogy valójában egy bérleti szerződés köttetett. Szintén a színleltséget támasztja alá, hogy a szerződés 2020. december 31-ig kizárja a Jobbik reklámberendezések feletti rendelkezési jogát, ami azt jelenti, hogy e felületeken lényegében csak a Jobbikot népszerűsítő plakátok helyezhetők el, és a Jobbik tulajdonosként sem másnak el nem adhatja, sem bérbe, sem más személy használatába nem jogosult adni az egyébként elvileg a tulajdonát képező reklámberendezéseket – vélekedett a szakjogász, hozzátéve, hogy a polgári törvénykönyv kimondja: a színlelt szerződés semmis.
Mint arról a napokban már beszámoltunk, a PestiSrácok birtokába került szerződések szerint Simicska Lajos kevesebb mint 130 millió forintért játszott át 1019 plakáthelyet a Jobbiknak. A Publimont a 978 plakáthelyét bruttó 124,2 millióért, a Publicity 41 reklámhordozóját 5,2 millió forintért adta el a pártnak. Vagyis az összesen 1019 eszközt mindössze 129,4 millió forintért szerezhette meg a Jobbik, ami meg sem közelíti akár csak a hirdetési hely bérbeadására vonatkozó piaci árakat.
A PestiSrácok számításai szerint plakátonként összesen 27 ezer forintot fizet a nyolc hónapra a Jobbik, ami egy hónapra vetítve 3373 forint bérleti díjat jelent, szemben a két cég hivatalos, 114–317 ezer forint közötti havi listaáraival.
Mindez azt követően került nyilvánosságra, hogy az Állami Számvevőszék (ÁSZ) egy hasonló, ugyancsak plakáthelyek átjátszása miatti ügyben 331 millió forintra bírságolta meg a pártot. Az ÁSZ hatósági jelzés alapján a Jobbik tavaszi óriásplakát-kampányát vizsgálva tárta fel a tiltott pártfinanszírozást.
– A Jobbik annak az összegnek a többszörösét költötte köztéri plakátokra, mint amennyiről a PestiSrácok írt, a pontos összeg azonban az üzleti titok – állította tegnap Mirkóczki Ádám. A párt szóvivője megerősítette, hogy a plakátokat már visszavásárolták korábbi tulajdonosai, de erről a vételárról is csak annyit mondott: kisebb, mint amennyiért korábban ők megszerezték azokat.