A szántóföldeken, valamint a gyümölcsösökben is nagy gondot okoz a hőség, valamint a csapadék hiánya. A kárfelmérést csak a következő hetekben tudják elvégezni a gazdák, azonban az már látszik: a kukorica egy része tönkremegy, emellett a nyári alma, a szilva, az őszibarack szedése is késhet, a gyümölcsök minősége gyengülhet.
– A napégés okozhat problémát a gyümölcsösökben, az alma színeződésében, emellett a forróság miatt a betakarítás is késhet – mondta a Magyar Időknek Ledó Ferenc, a Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács (Fruitveb) elnöke. A szakember kitért arra is: a hőségben délelőtt 10 óra után már nem lehet szedni a gyümölcsöket, emellett a termés hűtése sem oldható meg. A nyári almafajták pirosságához arra lenne szükség, hogy éjszaka 16-17 fokra hűljön a levegő.

A napraforgó érési fázisban van, ezért ellenáll az aszálynak
A legnagyobb veszélyt mégis a hőséget lezáró időjárás hozhatja: az esetleges jégesők, szélviharok súlyos károkat okozhatnak a termésben. A fóliasátrakban, üvegházakban is gondot jelent a kánikula, azonban ott tudnak árnyékolni a gazdálkodók, többek közt a fóliák lefestésével. Az alacsony páratartalom növekedési problémákat okoz, ami a későbbiekben a paradicsom minőségére lehet hatással. Ledó hozzátette: a gyümölcsösökben, fóliákban a mostani hőhullám hatásait csak később lehet felmérni, a következmények elsősorban hosszú távon jelentkezhetnek.
Vancsura József, a Gabonatermesztők Országos Szövetségének elnöke lapunk kérdésére arról beszélt, hogy a szántóföldi növények közül a kukorica van a legnagyobb veszélyben. A növekedési fázisban lévő növények azokon a területeken mehetnek tönkre, ahol alacsony a talaj tápanyag- és nedvességtartalma, így elsősorban nem a forróság, hanem a csapadékhiány a veszélyforrás. A kárfelmérést a hőhullám levonulása után kezdik meg a gazdálkodók. A napraforgó már érési fázisban van, így az ellenállóbb, mint a kukorica. A búza aratása befejeződött – tette hozzá Vancsura József.
Fokozottan ellenőrzik a vasútvonalakat
A hőségriasztás teljes ideje alatt ingyen biztosít ásványvizet utasainak a MÁV-Start a budapesti főpályaudvarokon és a nagyobb vidéki állomásokon naponta 10 és 17 óra között. A MÁV szakemberei folyamatosan ellenőrzik a vasúti sínek hőmérsékletét, 45 Celsius-foknál, illetve afölött fokozott pályafelügyeletet vezetnek be. A tartós hőterhelés szerkezeti változásokat okozhat a vasúti pályában, 50-60 Celsius-fok között a sínek deformálódhatnak, ilyenkor sebességkorlátozást vezetnek be. A felsővezetékek a nagy melegben megnyúlnak, emiatt elszakadhatnak, és áramszedőtörés is előfordulhat. Emellett a vasúttársaság a járművek karbantartása során különös figyelmet fordít a vasúti kocsik légkondicionáló és légjavító berendezéseire.