Őszre saját költségén helyezi új platformra a BKK e-jegyrendszerét a T‑Systems Magyarország – tájékoztatta lapunkat az informatikai vállalat. A német cég elismeri: a rendszernek voltak olyan hiányosságai, amelyek további fejlesztést kívántak.
Közlésük szerint három hullámban, több típusú és intenzitású támadás érte a rendszer különböző pontjait. Az első, szakértelmet igénylő támadások még kisebb számú kísérletekkel a rendszer feltörését célozták. A második hullámban szervezetten, 87 különböző IP-címről, még magasabb szakértelmet kívánó, automatizált, 9450 kártékony kérés érkezett. Végül a harmadik hullámban, részben külföldi szerverekről érkező hekkelések miatt állt le a rendszer.
Mint ismeretes, a jegyrendszer elindításának napján azonnal informatikai támadás érte a BKK honlapját, egy fiatal pedig azzal büszkélkedett, hogy feltörte a rendszert.
– A BKK az online jegyértékesítési rendszer kapcsán egy szolgáltatás igénybevételére szerződött, amiért egyelőre nem fizetett, és a történtek után nem is fog – jelentette ki a tegnapi Budapestinfón Tarlós István. A főpolgármester hangsúlyozta: a projekt kidolgozója, finanszírozója, áruba bocsátója és garantálója a T-Systems. A BKK és a főváros elvárja és követeli, hogy a német tulajdonos adjon magyarázatot a történtekre.

Tarlós István kezében az a bizonyos fakocka, amivel kiékelték a szerelvény ajtaját, hogy ne záródjon
– Méltánytalan, alaptalan, nevetséges volna, és részemről a gyengeség jele, ha kirúgnám a vezérigazgatót – fogalmazott a főpolgármester Dabóczi Kálmán BKK-vezér sorsát illetően, hozzátéve: mint a BKK tulajdonosának, a fővárosnak a képviselője csak akkor minősít, ha a hatóságok vizsgálata alapján tiszta kép rajzolódik ki előtte. – Harmincszoros terhelésnek tették ki a rendszert, ami annyit tesz, mintha egy órán belül 40 millióan böngésztek volna a BKK weboldalán – jegyezte meg, hozzátéve: a támadássorozat szakértők szerint 300 millió forintos ráfordítást és jelentős humán erőforrást igényelt. „Koncepcionális valamiről lehet szó” – fogalmazott.
Azzal kapcsolatban, hogy a 24.hu állítása szerint több mint háromezer felhasználó személyes adataihoz férhettek hozzá, elmondta: az eddigi jelek alapján az adatokat kiszivárogtatták, nem kizárható, hogy a T-Systems-esek közül. A cégnél közölték: azonnal teljes körű vizsgálatot indítottak, továbbá felkérték az EY nemzetközi tanácsadó céget is egy külső, független szakértői vizsgálat lefolytatására.
A 3-as metróban legutóbb történtekkel kapcsolatban Tarlós István már egyfajta szabotázsról beszélt, bemutatva azt a fakockát, ami megakadályozta a minap az egyik felújított metrókocsi ajtajainak záródását. Mint mondta, olyan pontosan beleillik az ajtó vezetősínébe, mintha oda méretezték volna. Hozzátette: az eset kapcsán hivatalból büntetőeljárás indult, közérdekű üzem jelentős mértékű megzavarása miatt, ami öt évig terjedő szabadságvesztéssel büntethető.
A rekonstrukciót illetően a főpolgármester elmondta: a 37-ből 12 felújított metrószerelvény már Magyarországon van, ezek közül a hetedik napokon belül forgalomba állhat. Elmondta: a Metrovagonmas a jövőben havi kettő helyett három szerelvény átadását tervezi, így ledolgozható a jelenlegi mintegy nyolchetes csúszás. – A BKV több mint kétmilliárd forint kötbérigénnyel fog élni a gyártóval szemben, erről folynak a jogi egyeztetések – tette hozzá. A 3-as metró infrastruktúrájának felújításáról Tarlós István elmondta: az északi szakaszra, valamint a vágányépítésre, az alagúti munkákra és a biztosítóberendezések felújítására vonatkozó tendereknél vállalhatók a rendelkezésre álló fedezetet 23, valamint 15 százalékkal meghaladó többletköltségek. A vállalkozási szerződések – ha a döntéseket senki nem támadja meg – 2017 augusztusában aláírhatók. A déli és középső szakaszoknál több mint 40 százalék volt a többletköltség, ezért azokat elutasították.
Szakvéleményt várnak a tiltakozóktól
A csillaghegyi öblözet – benne a Római-part – árvízvédelme kapcsán Tarlós István azt ajánlotta fel a beruházás ellen tiltakozó Lányi András író-filozófusnak, a Védegylet alapítójának, ha az augusztusi közgyűlésig olyan, megfelelően alátámasztott szakvéleményt tár elő, amely a part menti helyett a Nánási út–Királyok útja nyomvonalat támogatja, akkor azt be fogja vinni a testület elé. Azt is megjegyezte: ha tiltakozók akadályoznák vagy meggátolnák az építkezést, jogilag nem lennének közvetlenül felelősek az esetleges árvízi károkért, de ha az ellenzők ellehetetlenítik az építkezést, akkor a főváros felelőssége sem merülhet fel.