Ősztől egy évig integrált természettudományos tárgyat, három évig szaktárgyat tanítanak – információink szerint eldőlt, hogy az újonnan, a szakközépiskolák átalakulásával létrejövő szakgimnáziumokban ez lesz a koncepció a természettudományos tárgyak oktatására vonatkozóan.
Ennek értelmében a szakgimnazisták a kilencedik osztályban heti három órában komplex természettudományos tárgyat tanulnak, vagyis egy évig összevontan tanítanák nekik a biológiát, a kémiát, a fizikát és a földrajzot. Ezután a 10., 11. és 12. évfolyamon egy szaktárgyat – biológiát, kémiát, fizikát vagy földrajzot – heti két órában kell nekik oktatni, a szakmájuknak megfelelően.
Úgy tudjuk, az első évre vonatkozó komplex oktatás kivitelezhetőségét vitatja a szakma, ezért sok tanár továbbra is önálló formában oktatná a természettudományos tárgyakat olyan módon, hogy a rendelkezésre álló három órából például egyszer fizikát, egyszer biológiát és egyszer kémiát tanítana a gyerekeknek.
Mint ismert, az utóbbi hónapokban számos kritika érte a szeptembertől induló – a szakközépiskolák helyét átvevő – szakgimnáziumok kerettantervének tervezetét, mivel az új típusú iskolákban a szakmai tárgyak arányát a közismereti órák rovására növelnék úgy, hogy kiválasztják, melyik szakmához milyen természettudományos ismeretet szükséges elsajátítani.
Cseresnyés Péter, a Nemzetgazdasági Minisztérium munkaerőpiacért és képzésért felelős államtitkára korábban arról beszélt: a piac igényeinek változása miatt kell átstrukturálni a szakképzés rendszerét, ugyanakkor hangsúlyozta: az új rendszerben is megszerezhető az érettségi felkészítés alatt a szükséges tudás. Szerinte megmarad a lehetőség arra, hogy ha valaki felsőoktatási intézménybe kíván felvételizni, akkor plusztudás megszerzésével eredményesen tudja azt megtenni.
A szakmai szervezetek azonban súlyos következményeket jósolnak a kerettanterv átszabása miatt. A Pedagógusok Szakszervezete szerint a módosítás a tanulókat jelentősen korlátozná a továbbtanulásban. A Nemzeti Pedagóguskar úgy foglalt állást, hogy a természettudományos tantárgyak óraszámának csökkenése, helyenként megszűnése szembemegy a természettudományos műveltség növelésének korábban megfogalmazott szándékával. A pedagóguskar javaslatai között egyébként az szerepelt, hogy az utolsó két évben a választott természettudományos tárgyat plusz két órában tanítsák a diákoknak.