Rongálás, illetéktelen vendég elszállásolása, lopás és belógás a leggyakoribb kihágás a magyarországi szállodákban, erről a Szállás.hu készített nemrégiben felmérést. Eszerint a szálláshelyek háromnegyedénél, míg a turisztikai attrakciókat üzemeltetők kétharmadánál járt már a határokat feszegető vendég. Az esetek zöme nem igényelt rendőri intézkedést, de olykor előfordulnak kirívó esetek – állapították meg a szállásközvetítő portál kutatásában.
Az Év szállása verseny apropójából megjelent összegzés szerint a szállásadókat és a turisztikai attrakciók üzemeltetőit kérdezték meg a szabályszegőkkel kapcsolatos tapasztalataikról.
– Négy szálláshelyből háromnál volt legalább egy emlékezetes eset, amikor a vendég előírást sértett – közölte Keresztes Nóra, a Szállás.hu marketingmenedzsere. Az elkövetett kihágások sorában a leggyakoribb a rongálás volt, amit a szobába, apartmanba becsempészett, nem fizető pluszvendég miatti bosszúság követett, harmadik helyen a lopás végzett.
– A sort a fizetés nélkül távozók folytatják, majd a lezárt helyekre belógó vendégek – tette hozzá Keresztes Nóra. Mint mondta, a besurranó turisták előszeretettel választanak másik szobát vagy lakosztályt, ha nyitott ajtót találnak, és a konyha vagy étterem zárás utáni látogatása is gyakorinak mondható.
– Vannak olyanok is, akiket a zárvatartás sem akadályozhat meg a wellnessezésben – árulta el a marketingmenedzser. A medencés szállásoknál ráadásul nem csak a belógás lehet probléma: a pancsolós helyek harmadánál fordult már elő, hogy le kellett engedni a medence vizét azért, mert a vendég ott végezte el a dolgát.
– Ez egyébként nem csupán a higiénia miatt kellemetlen, de jelentős anyagi teher is a szállásadóra nézve – jegyezte meg ennek kapcsán. Az üzemeltetők nagyjából minden tizedik esetben értesítik a rendőröket, általában a csendháborítás és az alkohol vagy drog hatása alatt álló személy agresszivitása, viselkedészavara az indíték, de volt már, hogy csalót csíptek nyakon, akivel szemben a leleplezést követően eljárás indult.
A felmérés szerint nem csak a szállásadóknak gyűlik meg a baja a szabályszegőkkel: a turisták számára programot, illetve látnivalót biztosító helyek kétharmadának volt már dolga velük. A problémás esetek leggyakrabban rongálásról, lopásról, illetve nyitvatartási időn kívüli belógásról szólnak. A fürdők számára külön kihívás a nyitvatartási időn kívül betérni vágyó vendégek távol tartása, de a múzeumok esetében sem ritka a kertbe bemászó éjszakai látogató – sorolta a Szállás.hu. A zárva lévő turisztikai attrakcióba betérő látogatók többsége egyébként megússza a biztonsági őrök intézkedésével, de nagyjából minden harmadik eset a rendőrség kihívásával végződik.