– A Népliget egyáltalán nem veszélyes. Csak ki kell jutni a parkból, mielőtt lemegy a nap – mondja komoran Hegyi László, aki már ötven éve jár ide kutyáit sétáltatni. A melegítőnadrágot és széldzsekit viselő, középkorú férfival a park bokros részein sétálunk a nyirkos őszi délelőttben. Fokozatosan elhal mögöttünk az Üllői út monoton gépzaja, két nagy testű kutyája a fák tövében felgyűlt avarban kavarog. László Kőbányán lakik, onnan hordja ide kocsival a kutyáit, már a sokadik generációt. A park múltjáról, jelenéről beszélgetve az elmúlt hetek bűnügyei kerülnek szóba.
– Nem félek, de este nem szívesen tenném be a lábam ide, még egy harci kutyával az oldalamon sem – mondja fejét ingatva a jó erőben lévő férfi. Borúsan beszélgetünk arról, hogy a rendőrök a múlt héten egy 40 éves nő meztelen holttestére bukkantak a parkban, másnap délelőtt pedig egy fiatal nőt csak lélekjelenléte mentett meg az erőszaktól, mert hangos sikoltásával sikerült elriasztania férfi támadóját. A parkban október elején egy idős asszonyt vert meg és rabolt ki két férfi és egy nő. A hatóságok nehéz helyzetben vannak, ugyanis a fákkal és bokrokkal sűrűn borított, 129 hektáron elterülő parkban nincsenek térfigyelő kamerák. Feltehetőleg ezt használta ki a Teréz körúti robbantó is, akinek a Népligetben vesztette el a nyomát a rendőrség.
– Régen biztonságosabb volt a kert, bár a világ is más volt – nosztalgiázik Hegyi László, aki szerint gyerekkorában a parkőrök képesek voltak rendet tartani. Ma azonban még rendőrt vagy közterület-felügyelőt is csak elvétve látni itt. Valóban, a fél órája tartó sétánk alatt mindössze egy, a parkot átszelő úton cirkáló rendőrautót láttunk, gyalogos járőrt egyáltalán nem. A terület egyébként is kihalt, olykor néhány sportolóval és munkába siető emberrel találkoztunk.
Hegyi László szerint már késő délután megjelennek a prostituáltak a Soó Miksa sétány közelében, ahol aztán éjjel beindul az üzlet. Előfordult, hogy már napközben is látott gyanúsan viselkedő, sőt egymással bujálkodó férfiakat a bozótos, a sétányoktól távolabb fekvő területeken. A kutyákat követve közelebb sétálunk egy ilyen cserjéshez, az aljnövényzetből sörösdobozok, szemét, és széttépett óvszercsomagok tűnnek elő.
Időközben elérjük a Mutatványos teret, ahol búcsút veszünk egymástól. Ma már nyoma sincs annak, hogy a park fénykorában – az 1930-as években – óriáskerék, dodzsem, barlangvasút, ródli, valamint hullámvasút, de még műszínkör is működött itt. Ezek mellett sramlizenés vendéglők, cukrászdák, céllövöldék, bábszínházak szórakoztatták a Népligetbe betérőket. 1936-ban egy napra százezer néző érkezett a parkba, hogy megcsodálja az első magyar Grand Prix öt kilométer hosszú futamát a parkot átszelő, kanyargós pályán. Az utolsó autóversenyt 1980-ban rendezték itt.
A dicső múlt egyik utolsó, bár igencsak düledező bástyája az 1977-ben megnyitott Planetárium, amelynek – beázó – kupolájában főként csillagászati előadásokat tartanak. A Népligetben állt az 1987-ben megnyitott Jurta Színház, amely a rendszerváltozás egyik kitüntetett helyszíne lett, politikai gyűléseket tartottak itt. A kilencvenes évektől 2008 nyaráig működött a Jurta Színház épületében az E-Klub, amelynek helyére a Diesel Club költözött be. Az épület alsó szintjén 1997-től néhány évig működött a Láthatatlan Kiállítás, azonban a tárlatot 2013-ban új helyre költöztették, a létesítmény azóta kizárólag éjszakai szórakozóhelyként működik.
Az ominózus Soó Miksa sétány felé tartok, az út szélén magányos ember várakozik.
– Akarsz üzletet? – kérdi halkan a kapucnijába burkolózó, a húszas évei végén járó, szűk csípőfarmert viselő férfi. Megkérdezem, mennyi.
– Gumival háromezer, anélkül ötezer – feleli azonnal. Tekintete ködös, kissé bandzsít, szája résnyire nyitva. Mellette egy modern, de pecsétfoltos és megviselt gurulós bőrönd, oldalán kopottas Ibiza felirat virít neonzölden. Az „üzletet” – ahogy a Tomiként bemutatkozó férfi nevezi – a mögötte húzódó bokros részen tudnánk lebonyolítani.
– Gyorsan végzünk – motyogja; de ha most nem jó, ő este is itt lesz, majdnem minden nap itt várják többedmagával a vendégeket. Ha kábítószer kell, abban is tudnak segíteni a barátai, ehhez is meg kell várni, míg lemegy a nap, ők akkor lesznek a közelben. Én azonban inkább a sétányon elindulok kifelé a parkból az Üllői út irányába.
Pár perccel és ötszáz méter gyaloglással később a Planetárium bejárata előtt általános iskolás gyermekek mellett sétálok ki a Népligetből. Izgatottan várják, hogy elkezdődjön a csillagászati matiné. Kocogó nő fut el a közelben, fejhallgatójából kiszűrődik a zene, tanulóvezetők gyakorolnak a parkolóban. A távolodó villamosról még látni, ahogy munkaruhás férfiak vitatkoznak a metrófeljárat mellett húzódó bádogtetejű bódésor előtt.
Naplemente után visszatérek a parkba, a biztonság kedvéért azonban inkább autóval hajtok be a sötétbe borult ligetbe. Sokkal többen vannak, mint nappal. A kocsival a néhai versenypálya felé tartok, a fényszórók csóváján kívül alig látni, elvétve erőtlen lámpák derítik be a környéket, a belsőbb sétányokat azonban elnyeli az éjszaka sötétje.
Egy-egy padon bőrkabátba burkolózó férfiak ülnek keresztbe vetett lábbal, szotyola és sör a kezük ügyében. Ráfordulva a Soó Miksa sétányra, a széles út jobb padkáján egymástól csaknem azonos távolságban sorakozva várakozik féltucat férfi és a hideg ellenére is miniszoknyát viselő nő. Ahogy az autó lassan végiggurul mellettünk, néhányan visszahúzódnak a fák közé, mások azonban közelebb lépnek, integetnek.
Felgyorsítok, végül a ligetet átszelő Vajda Péter útra kikanyarodva csatlakozom a Hungária körút forgalmához.
Másnap a rendőrséget arról kérdezzük, hogy milyen módszerekkel felügyelik a park biztonságát, mennyi járőr van szolgálatban. A Budapesti Rendőr-főkapitányság szűkszavú válaszában azt írja: a „szükséges erőkkel, eszközökkel” őrzik éjjel és nappal is a Népligetet.
Ha valaki legközelebb napnyugta után arra jár, saját szemével győződhet meg arról, hogy elegendők-e ezek az „erők”.
Fejlesztési terv készül A Népliget a főváros igen jó adottságú, ám jelenlegi formájában a családi kikapcsolódást, a sportolást valóban nem igazán jól szolgáló közparkja – ismerte el lapunknak Budapest Főváros Főpolgármesteri Hivatala. Éppen ezért az elmúlt hónapokban a Fővárosi Önkormányzat az érintett kormányzati szereplőkkel előkészítő munkába fogott, és fejlesztési terv kidolgozásába kezdett.
Az anyag tartalmazza majd a közbiztonság javítását szolgáló fejlesztéseket, tervezik a térfigyelő rendszer kiépítését, a közvilágítás és az úthálózat fejlesztését is.