A keddi meghallgatások során elsősorban arra kerestük a választ, kik, hogyan, milyen feltételekkel vettek részt a közbeszerzés kiírásában, az eljárás lefolytatásában, illetve milyen szempontok alapján hirdettek győztest a pályázók közül – tájékoztatott Borbély Lénárd. Az Alstom metrókocsi-beszerzéseket vizsgáló ideiglenes bizottság elnöke elmondta: a fővárostól, illetve a BKV-tól kapott több ezer oldalas iratanyag áttekintése közben olyan jogi és közbeszerzéssel kapcsolatos kérdések merültek fel, amelyek szükségessé tették szakértők bevonását is.
Borbély Lénárd szerint a 2006-os viszonyokat tekintve is szokatlan, hogy az Alstommal kötött szerződésben 50 százalékos előleget határoztak meg, amelynek kifizetését nem az elvégzett munkához, hanem időhöz kötötték. Az elnök szerint ráadásul az Alstom a pályázat erősen szubjektív elbírálású esztétikai részében annyival több pontot szerzett, hogy az általa benyújtott, 5,5 millió euróval – 2006-os árfolyamon számolva mintegy másfél milliárd forinttal – drágább pályázat lett a nyertes. – A meghallgatásokat folytatjuk – tette hozzá a bizottság elnöke, Csepel fideszes polgármestere. Novemberben a pályázatokról döntő bizottságok elnökeit, majd Demszky Gábort, Budapest volt főpolgármesterét, illetve Aba Botondot, a BKV volt vezérigazgatóját szeretné megkérdezni a bizottság.
A volt főpolgármestert is számon kérhetik
Ismert, hogy az Alstom gyanús üzleti tevékenysége miatt több országban is vizsgálatok folynak, folytak. Az Egyesült Királyság Jelentős Csalások Elleni Hivatala eddig négy Alstom-vezetőt vádolt meg azzal, hogy 2006 januárja és 2007 októbere között bűnszervezet tagjaként összesen 2,3 millió eurónyi összeget adtak, vagy beleegyeztek, hogy adnak a BKV tisztviselőinek, ügynökeinek, hogy befolyásolják a budapesti közlekedési céget az Alstom szerelvényeinek megvásárlása érdekében.
Az előnytelen szerződéseket a főváros új vezetése módosította, így sok milliárd forintot sikerült megspórolni.