Egy polgári terminál kialakítását is tervezik a kecskeméti repülőtéren, ahol jelenleg a Magyar Honvédség Gripen vadászgépei, vadászpilótái, a légierő hadműveleti központja, művelettámogató zászlóalja, harcászati kiképző százada, szállítórepülő-százada, repülő-műszaki és logisztika zászlóalja állomásozik – értesült lapunk.
A Honvédelmi Minisztérium megerősítette, hogy a kecskeméti repülőtér kettős (katonai-polgári) hasznosításának előkészítése folyik. Tájékoztatásuk szerint a fejlesztéshez nemcsak infrastrukturális fejlesztések kellenek, hanem adoptálni kell az Európai Unió előírásainak megfelelő eljárásokat is.
A polgári terminál kialakítása – a Modern városok program részeként – a civil üzemeltető feladata, de ez a katonai bázis működését semmilyen formában nem befolyásolja – közölte a tárca sajtóosztálya. A Magyar Honvédség repülőbázisainak modernizálása, fejlesztése ettől függetlenül, NATO- és nemzeti erőforrások bevonásával valósul meg.
A katonai repülőtereink polgári hasznosításának terve nem új keletű, számos tanulmány készült már az ilyen beruházások hasznáról, különös tekintettel a Magyarországra települő nagy autógyárakra (Kecskemét – Mercedes, Pápa – Audi), amelyek igényeltek a beszállítóiknak egy olcsóbb légi szállítási lehetőséget a budapesti Liszt Ferenc repülőtérnél.
Egy katonai repülőtér vegyes hasznosítására irányuló korszerűsítés ráadásul a régió jelentős gazdasági, infrastrukturális fejlődését is eredményezheti. A nemzetközi tapasztalatok ugyanis azt mutatják, hogy ahol jól működő regionális repülőterek vannak, ott szívesebben választanak telephelyet újabb vállalatok is. A cégeknek ugyanakkor nélkülözhetetlen a telephelyeik közötti logisztikai kapcsolat a légi szállítást igénylő termékek esetében.
A szakemberek szerint a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret használó fapados légitársaságok, illetve aircargo vállalatok is nagyobb arányban választanák közvetlenül a vegyes hasznosítású repülőtereket, ha a különböző illetékek a budapesti repülőtérnél jelentősebben alacsonyabbak lennének. Egy katonai repülőtér kettős hasznosítása a Budapest-központúság csökkentésének egyik eszköze is lehet.
A polgári zóna létesítése egy katonai repülőtéren önmagában is jelentős vonzerő az olyan, úgynevezett kapcsolt vállalkozásoknak, amelyek a repüléssel összefüggő tevékenységekre vagy a logisztikai feladatok ellátására specializálódtak – írják a Honvédségi Szemlében is megjelent elemzésekben.
A polgári zónában vagy annak közvetlen közelében azonnal megjelenhetnek a repülőgépiparhoz kapcsolódó vállalkozások, például a légijármű-javítás, az alkatrész-forgalmazás, a légijármű-festés, a légijármű-takarítás, a multimodális szállítás, az átrakodás, a raktározás, a készletezés, a személy-, kis és közepes tömegű áruszállítás.