– Budapest újkori történelmünk legsikeresebb nemzeti vállalkozása. A Budapest-gondolat a reformkori szuverenitási program és a polgárosodás részeként született, és lényege a saját, önálló, európai jelentőséggel bíró nemzeti főváros – jelentette ki Fürjes Balázs, a Miniszterelnökség Budapestért és az agglomerációért felelős államtitkára a 168 Óra Budapest, az élhető város elnevezésű konferenciáján.
Az államtitkár hangsúlyozta: Budapest az egyetlen igazi globális magyar brand, Közép-Európában egyre számottevőbb tényező, emellett pedig a polgári Magyarország szívügye, közös nemzeti ügy, amelynek létrejöttéhez egy jó nemzeti stratégiára, a parlament és a kormány cselekvésére, valamint nemzeti erőforrásokra volt szükség.
– Most békeidőben vagyunk, megmutatjuk, mire vagyunk képesek, a feltételek adottak, hiányukra nem hivatkozhatunk. Az elkövetkező időszak Budapest legsikeresebb korszaka lehet, 2030-ra Európa egyik legélhetőbb fővárosává válhat, ám ehhez koncentráltabb irányításra, egységesebb, profibb városépítő munkára van szükség, és ezt szolgálja az államtitkárság létrehozása is. A rendszerváltás óta a szétszabdalt ágazati logika határozta meg a főváros fejlesztéseit, így nem érvényesült a Budapest-elv. A szándék egyértelmű: a kormány legyen még jobb partnere a fővárosnak – fogalmazott Fürjes Balázs, hozzátéve: semmilyen jogkört nem vonnak el sem a fővárostól, sem a kerületektől.

Az államtitkár partnerközösségeket keres a programhoz
Fotó: Kurucz Árpád
Az államtitkár kitért rá: ősszel indul el a Budapest-párbeszéd „Találjuk ki együtt Budapestet” mottóval, nyáron a fővárossal közösen megkeresik azokat a közösségeket, amelyek partnerek lehetnek ebben a programban. Ősszel lesznek fórumok, viták, előadások, ezek nyomán elkészül majd a Budapest-terv, amelyet a főpolgármesterrel közösen elfogadhat majd a kormány, hogy számon lehessen kérni annak végrehajtását.
Fürjes Balázs több javaslatot is említett a tervvel kapcsolatban, köztük Budapest és az agglomeráció közlekedési rendszerének, a MÁV szerepének átgondolását az elővárosi közlekedésben, a családbarát Budapest, valamint Budapest mint a Duna fővárosa megteremtését.
Úgy látja, érdemes megfontolni egy köztér- és közparkfejlesztési programot is: legyen minél több köztér, fákkal, vízzel, szökőkutakkal, pihenőhelyekkel, utcabútorokkal, tegyük még otthonosabbá Budapestet. Az is fontos szerinte, hogy védjük meg a fővárost, hiszen száz éve épültek az árvízvédelmi művek.