Problémásnak találta Galló Istvánné, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke, hogy a köznevelési törvény újabb módosítása után készségtárgyakat taníthatnának az enyhén fogyatékosok iskoláiban olyan pedagógusok, akiknek nincs gyógypedagógiai végzettségük.
A szakszervezeti vezető azt is kritizálta hogy a tanárhiány miatt olyan szakembereket is foglalkoztathatnának, akiknek a szakmai tudása megvan a tantárgy tartalmát illetően, de nincs pedagógiai végzettségük. Kérdésünkre, hogy a szakszervezet milyen módon oldaná meg rövid távon a pedagógushiányt, Gallóné azt mondta: a nyugdíjkorhatárt elérő pedagógusok továbbtanításának megkönnyítésével.
A PSZ elnöke lapunknak adott válaszában hangsúlyozta, hogy el kellene törölni a továbbtanításhoz jelenleg szükséges külön engedélyt, valamint a fizetés mellett a nyugdíj összegét is meg kellene kapnia a továbbtanító pedagógusnak.
Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) parlamenti államtitkára a speciális nevelési igényű gyermekek oktatása kapcsán tegnap a parlamentben elmondta, hogy a köznevelés rendszerében az elmúlt hat évben több mint 1300-zal növelték a gyógypedagógusi munkakörben foglalkoztatottak számát, és további fejlesztések is lesznek. Hozzátette: kiderült, hogy sok helyen éveken át nem volt megfelelő az érintett gyermekek gondozása, s erre a problémára megoldást kell találni.
– Ezért a napokban benyújtott törvényjavaslat szerint, ha egy ágazati képzettséggel rendelkező szakember vállalja a hiányzó végzettség megszerzését, akkor taníthatja a speciális nevelési igényű gyermekeket – magyarázta az államtitkár, aki azt is jelezte, a pedagógus-életpálya és -ösztöndíjak bevezetése óta másfélszeresére növekedett a pályára jelentkezők száma.
Mint ismeretes, az egyre inkább elöregedő pedagógustársadalom – ami egyébként egész Európában jellemző tendencia –, valamint a pedagógushiány problémájára az Emmi többek között azt a megoldást javasolta a napokban benyújtott törvényjavaslatában, hogy bizonyos tantárgyakat az enyhe, illetve a középsúlyos értelmi fogyatékos tanulóknak felsőfokú végzettséggel, de gyógypedagógusi képesítés nélkül is lehessen tanítani, illetve ott, ahol nincs megfelelő szaktanár, felsőfokú végzettséggel, de pedagógusi képesítés nélküli szakemberek is oktathatnának.
Palkovics László oktatásért felelős államtitkár szerint minderre azért van szükség, mert nincs idő várni. Mint mondta, a kormányzat azon dolgozik, hogy minél hamarabb legyen elegendő szaktanár, de addig is még mindig jobb, ha egy mérnök – aki elvégezte a pedagógus-továbbképzést –, például kémiát tanít, mint hogy nincs tanár az iskolában.