A tárca közleményében arra reagált, hogy csütörtökön közoktatási szakmai szervezetek és pedagógus szakszervezetek közös állásfoglalásban hívták fel a figyelmet „a szakképzésben jelentkező súlyos problémákra”.
Tíz szervezet az MTI-hez eljuttatott közleményében azt írta: a szakképzésben az oktatás alapvető feltételei is hiányoznak: nem biztosított a megfelelő számú, megfelelő minőségű gyakorlati képzőhely. A szakmát választó diákok olyan iskolákba kerülnek be, ahol az elmúlt öt évben a műhelyekben és laboratóriumokban nem volt új beszerzés, és a meglévő berendezések javítására és felújítására sem jutott elegendő pénz.
Az NGM közleményében azt írta: a szakképzés „zsákutca” jellegének megszüntetéséért a 2016/2017-es tanévtől módosul a szakképző intézmények képzési szerkezete, a szakközépiskolák szakgimnáziummá, míg a szakiskolák szakközépiskolává alakulnak.
A tárca szerint a tíz szervezet állásfoglalása „helyesbítésre szorul”, többi között azért, mert az aláírók között olyan szakmai szervezetek is vannak, amelyek nem a szakképzésben dolgozó pedagógusokat képviselik, így „nincsenek tisztában a területet érintő kérdésekkel”.
Kiemelték: a képzés szerkezetének átalakításával lehetővé válik, hogy mind a szakgimnáziumi, mind a szakközépiskolai képzés érettségit és szakmai végzettséget is nyújtson. Így a szakgimnáziumban az érettségi mellett két szakképesítést lehet megszerezni, míg a szakközépiskolában a szakmai tanulmányok végeztével csak az érettségire készítik fel a tanulókat.
Kitértek arra is: a tavaly július elsején létrehozott szakképzési centrumok a szakmai önállóságuk mellett gazdálkodási önállóságot, a szervezeti egységként működő iskoláik pedig részleges gazdálkodási önállóságot kaptak. A szakképzésen belül a gyakorlati képzés minőségének javítása is kiemelt feladat, a tanulók többségének gyakorlati oktatását gazdálkodó szervezeteknél tervezik.
A közlemény szerint a szakképző iskolák átvételét, a szakképzési centrumok megalakulását követően azonnal elkezdődtek a felmérések, hogy minél előbb megvalósulhassanak a szükséges felújítások, fejlesztések és eszközbeszerzések. Idén az intézmények korszerűsítésére, a további felújításokra és fejlesztésekre több mint 9 milliárd forintot fordít a minisztérium – tették hozzá.
Azt írták: a 2016/2017-es tanévre vonatkozóan a beiskolázási időszak kezdetéhez igazodva, tavaly október elején nyilvánosságra hozták a megszerezhető szakképesítések számát és a beiskolázási keretszámokat is, ennek alapján az iskolák és a tanulók is „megfelelő információk birtokában” kezdhették el a tervezést a következő tanévre.
Januárban megjelent az érettségi vizsgaszabályzat kiadásáról szóló kormányrendelet módosítása, amely tartalmazza a jövőre bevezetendő ágazati szakmai érettségi vizsgák általános követelményeit – jelezte a minisztérium.