Nem született kormánydöntés arról, hogy nem indulhat képzés társadalmi nemek tanulmánya szakon, vagy ahogy a politikai vitákban emlegetni szokták: gender szakon.
A képzés egyébként két- tucatnyi diákot érint, akik az ELTE-n és a CEU-n járhatnak ilyen oktatásra. Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának parlamenti államtitkára tegnap a Facebook-oldalán azt írta, ha csak a tudomány és a munkaerőpiac irányából nézzük, a gender szak valószínűleg sose jött volna létre.
Nem a piac igényeire reagálva, nem a felvételizők tömeges kérésére, nem a tudományos igényesség okán, hanem ideológiai okokból alakult meg. Mert a gender ugyanúgy ideológia, mint a marxizmus–leninizmus, és a liberálisok ugyanúgy tudománynak akarják láttatni, mint korábban a kommunisták a saját ideológiájukat.
Egy orvosi, mérnöki, tanári diplomához képest nagyon messze van tudományosság tekintetében a genderelmélet. Formailag tehát inkább előadás-sorozatok, cikkek vagy konferenciák témája lehet, mint egyetemi szak. Tartalmilag pedig szemben áll mindazzal, amit a kereszténydemokrácia az emberről vall – fogalmazott Rétvári Bence.
A témával kapcsolatban megkerestük az Emberi Erőforrások Minisztériumát is. Azt írták: a „társadalmi nemek tanulmánya” mesterszakon végzettek iránti igény a magyar munkaerőpiacon nem mutatható ki.
A szak gazdasági szempontból nem racionális, így joggal feltételezhetjük, hogy nem a munkaerőpiac igényeire reagálva hozták létre, nem azért, hogy gyorsan és közvetlenül hasznosítható tudást kapjanak a hallgatók.
Az is kérdéses, hogy az ilyen deklaráltan és vállaltan alacsony hallgatói létszámmal indított szakok mennyiben gazdaságosak és fenntarthatóak. A képzés más szakoktól vesz el erőforrásokat, rontja az egyetemek gazdasági stabilitását.
Az állami közfinanszírozású egyetemeknek mindezt figyelembe kell venniük, mivel ezen felsőoktatási intézmények célja a társadalmi és munkaerőpiaci valós igényeknek való megfelelés.
Mindezek után felmerül a kérdés, mi is ez a szak, mivel foglalkozik. Kövér-Van Til Ágnes, az ELTE Társadalmi nemek tanulmánya mesterképzési szak szakigazgatójának meghatározása szerint a Gender Studies mesterképzés középpontjában a társadalmi nemek közötti viszonyok és a társadalmi struktúra közötti kölcsönhatások problémaorientált vizsgálata áll.
A mesterképzés kurzusai különböző tudományterületek oldaláról adnak fogalmi és gyakorlati megalapozást ahhoz, hogy a diákok az egymást keresztbe metsző társadalmi egyenlőtlenség-rendszerek (például a kor, az osztály, az etnicitás vagy a szexualitás) mentén a társadalmi nemek szempontját fókuszba állító tudást tárjanak fel, és ezt felhasználva képesek legyenek különféle szakmai megoldási javaslatokat, terveket felvázolni.
Kövér-Van Til Ágnes korábban a Magyar Hírlapnak azt mondta, hogy az új szak a magyar társadalom problémáival akar foglalkozni, nem pedig megszüntetni a férfiak és a nők közti biológiai különbségeket.
Az ELTE gender szak kötelező kurzusai közt egyebek mellett megtalálható a társadalmi nemek szociálpszichológiája, valamint az antidiszkrimináció és emberi jogok a társadalmi nemek perspektívájából címet viselő tárgy.