Köznevelési intézményekben átmenetileg mindig lesznek üres álláshelyek, hiszen a tanárok életkörülményeiben beálló változások – nyugdíjazás, gyermekvállalás, költözés – kihatnak arra – írta a Klebelsberg Központ.
Hozzátették: teljesen természetes a fluktuáció, országosan azonban nem beszélhetünk pedagógushiányról. Ismertetésük szerint Magyarországon továbbra is az OECD-átlag alatti az egy pedagógusra jutó gyermekek száma, ráadásul a tankerületi központok fenntartásában működő intézményekben 2017/2018-as tanévhez képest összességében a szeptember 15-i állapot alapján ezerkétszáz fővel több a pedagógus munkakörben foglalkoztatottak száma.
Közleményükben kitérnek arra is, hogy a balliberális kormányok 2010 előtt mindent megtettek, hogy elvegyék a fiatalok kedvét a pedagóguspályától: több ezer pedagógust tettek utcára, és megalázóan alacsony béreket fizettek nekik. Ma azonban a pedagóguspálya egyre vonzóbb, az 50 százalékos pedagógusbér-emelés és a pedagógushallgatói ösztöndíjak hatására 30 százalékkal nőtt az érintett hallgatók száma.

A tankerületi központok biztosítják, hogy minden diák megfelelő képzésben részesüljön
Fotó: Havran Zoltán
Tájékoztatásuk szerint a tankerületi központok biztosítják, hogy minden diák megkapja a szükséges szakos ellátást. A probléma megelőzésére hosszú távon megvannak a szükséges oktatáspolitikai válaszok, ilyen például a Klebelsberg képzési ösztöndíjprogram és a pedagógus-életpálya. A Klebelsberg képzési ösztöndíjprogramban való részvétel feltétele a jó tanulmányi eredmény, valamint a hallgatóknak vállalniuk kell, hogy a diploma megszerzése után legalább annyi időt töltenek a pályán, mint amennyi ideig igénybe vették az ösztöndíjat.
A sikeresen pályázók félévente 125–375 ezer forint támogatást kapnak, aminek hatására csaknem harmadával nőtt a pedagógushallgatók száma. A Klebelsberg-ösztöndíjprogramot a tavalyi tanévtől kiterjesztették a gyógypedagógusokra is, és ezzel párhuzamosan a Debreceni és a Nyíregyházi Egyetemen is elindult a gyógypedagógus-képzés.