A megkésett fejlődésű gyermekek problémáinak minél korábbi életkorban történő felismerése és a problémaazonosítás hatékonyságának növelése érdekében egységes szűrési és vizsgálóeljárásokat, valamint szakmai irányelveket vezet be a kormány – jelentette be Czeizel Barbara, a korai gyermekkori intervencióért felelős miniszteri biztos. Hozzátette, az ezt támogatni kívánó projekt 5,7 milliárd forint vissza nem térítendő uniós támogatásból valósul meg.
A korai, még az iskola megkezdése előtti fejlesztéshez tartozik többek között a komplex gyógypedagógiai fejlesztés, tanácsadás, a társas, a kommunikációs és nyelvi készségek fejlesztése, a mozgásfejlesztés és a pszichológiai segítségnyújtás. A cél az, hogy kialakuljon az egységes gyermekút, ahol a különböző szakterületekhez tartozó, kora gyermekkori intervencióval foglalkozó szakemberek együttműködnek, és ezáltal pontosan láthatóvá válik, hová küldjék tovább az érintetteket, ha szükséges. Az egységes gyermekutat segíti elő az informatikai rendszerek összekapcsolása is, amelynek köszönhetően a páciensek fejlődése nyomon követhetővé válik.

Új szűréseket és szakmai irányelveket vezetnek be
Novák Katalin, az Emberi Erőforrások Minisztériumának család- és ifjúságügyért felelős államtitkára a Budapesti Korai Fejlesztő Központban korábban tett látogatásakor úgy fogalmazott: a kora gyermekkori intervenció szerepe, jelentősége és felismerése a kormányzat számára is nyilvánvaló, ezért minden eddiginél nagyobb figyelmet fordít a támogatására. Fejlesztik a felismerés lehetőségeit, bővítik a pedagógiai szakszolgálatban dolgozók körét, és a szakértői bizottságokba egyre több olyan szakember kerül, akik kifejezetten a hároméves kor alatti gyermekekkel és családjaikkal foglalkoznak – ismertette az államtitkár.
Czeizel Barbara elmondta, a projekt hozzájárul az iskoláskor előtti gyermekekkel foglalkozó szakemberek tudásának szélesítéséhez, elmélyítéséhez is. A képzések keretében a szakemberek naprakész elméleti és gyakorlati ismereteket kapnak ezen korai életkorról, az ellátórendszerről, és a szülőkkel való kommunikációt is fejleszthetik. Ugyanígy hozzátartozik a programhoz a szülők ismereteinek bővítése is, amivel csökkenthető az elszigeteltségük.