Mécsesekből kirakott keresztek jelentek meg országszerte a Lidl áruházlánc üzletei előtt válaszul arra, hogy a cég egyik legutóbbi kampányában eltávolították a keresztet a reklámanyagokon és a termékek csomagolásán látható görög templomról. Péntekről szombatra virradó éjszaka Budán és Pesten, Vácott, Csornán, Sopronban, Kecskeméten és Kisvárdán is hasonló tiltakozóakciókat hajtottak végre ismeretlenek. – Az országossá vált akció, amelynek keretében kereszt alakban gyertyák, mécsesek gyulladtak fel Lidl-üzletek előtt, elsősorban az értékeink védelmében jött létre, és rendkívül jó üzenetet hordoz: ezek szerint működnek még az önvédelmi reflexek – közölte lapunkkal a Kereszténydemokrata Néppárt ifjúsági tagozatának elnöke.
Nacsa Lőrinc utalva arra, hogy a keresztek eltávolítása a nyugati világban egyre gyakoribb jelenség, hozzátette: a múlt és keresztény gyökereink efféle megtagadása „idiotizmus és az önfeladás minősített esete.” – Leveszik, retusálják a kereszteket, eltüntetik a betlehemet vagy a karácsonyfát. Nem adhatjuk fel azt, amiben hiszünk, hiszen most, invázió közepette még nagyobb szükség van szilárd létalapra és határozott kiállásra – jegyezte meg.
Az MTI-nek Bese Gergő iskolalelkész, a 777 nevű keresztény blog egyik szerkesztője azt mondta: provokatív volt a Lidl lépése, amikor kiretusálta a keresztet egyes termékeinek csomagolásáról. Mint elmondta, ki kell állni a képek meghamisítása és az európai keresztény kultúra háttérbe szorítása ellen. Hozzáfűzte: a kérdés az, hogy a társadalom milyen választ ad a keresztény kultúra „felhígítására” tett kísérletre. Ugyanakkor a kereszt eltüntetésévél Santorini egyik jól ismert tájképét is meghamisították, amire nem adhat magyarázatot a vallási és politikai semlegesség, amelyre a bolthálózat hivatkozott.
A botrány szeptember elején pattant ki Csehországban, de hamarosan más országokra is átterjedt. A felháborodott emberek levelekkel bombázták a vállalat központját, bojkottot hirdettek, és volt, aki nagyméretű feszülettel ment be egy üzletbe. A Lidl végül egy közleményben elnézést kért és hangsúlyozta, hogy a jövőbeli reklám- és marketingkampányaiban figyelembe veszi az „aktuális tapasztalatokat”.