Az elmúlt hetekben újra fellángolt a vita arról, hogy túlterheltek-e a diákok, miért van nulladik, hetedik, illetve nyolcadik óra, és egyáltalán kihez kell fordulni ezekkel a kérdésekkel. Lapunk megkereste a szaktárcát, ahol azt a választ kaptuk: a Köznevelési Kerekasztal javaslatára a kerettantervi rendelet módosítása már a 2016/2017-es tanévtől lehetővé tette a pedagógusok szakmai önállóságának növelését, illetve a tanulói terhelés csökkentését.
Az oktatási kormányzat tájékoztatása szerint a pedagógusok szélesebb jogkört kaptak ahhoz, hogy helyi szinten alkalmazkodhassanak a tanulócsoportjaik és az egyes tanulóik képességeihez, tanulási tempójához, így biztosíthatják a tananyag elsajátításának eredményességét. Hangsúlyozták, hogy a pedagógusok a kerettantervi témaegységekhez rendelt kötelező óraszámoktól eltérhetnek, és az egységekben szereplő témák egy részét – maximum 20-30 százalékát – differenciálhatják vagy elhagyhatják. A le nem fedett órakeretről – arról, hogy ezt az adott tanulócsoport egyedi szükségletei szerint hogyan használják fel – a szaktanár dönt.
A nulladik órával kapcsolatban a szaktárca úgy tájékoztatott: a nevelési-oktatási intézményekben a reggel nyolc óra előtt kezdődő tanítási órát – az iskolaszék, ennek hiányában az iskolai szülői szervezet, közösség és az iskolai diákönkormányzat véleményének kikérésével – legfeljebb negyvenöt perccel korábban lehet megkezdeni. Tehát alapvetően helyben, a köznevelési intézményben eldöntendő kérdés, hogy legyen-e nulladik óra, ami nem kötelező, azonban a jogszabály lehetőséget biztosít erre.
A hetedik és nyolcadik óra kérdése ügyében a kormányrendelet azzal korlátozza a tanulók óraszámát, hogy felső határt ír elő. Az oktatási kormányzat közlése szerint egy tanítási napon nem lehet több hat tanítási óránál az elsőtől a harmadik évfolyamig, negyediktől nyolcadikig ez hét tanórára növekedhet. A nyolcadik óra mint felső határ pedig csak a kilencediktől a tizenkettedik évfolyamig jelenhet meg, ám az adott nevelési-oktatási intézmény döntheti el, hogy él-e a lehetőséggel.
A két tanítási nyelvű iskolai képzésben, továbbá ha az intézményben nemzetiségi nevelés-oktatás folyik, a már említett tanítási órák száma eggyel megnövelhető – áll a szaktárca válaszában.