A projekt hivatalosan 2014. május 1-jével indult és 2016. április 30-án zárul, azaz az utasadat-információs főosztály és a nemzeti utasadat-nyilvántartási adatállomány (PNR) rendszer éles működését 2016. május 1-jén kezdi meg – tudta meg a Magyar Idők a Belügyminisztériumtól (BM). Hozzátették: az Európai Bizottság 2012 decemberében a Bűnmegelőzés és bűnözés elleni küzdelem program részeként célzott felhívást írt ki nemzeti PNR-rendszerek felállítására, amelyre a BM is pályázatot nyújtott be és támogatást nyert. Magyarországon kívül 13 EU-tagállam kapott támogatást nemzeti PNR-rendszer létesítésére, amelyeket országonként különböző hatóságoknál alakítanak ki. Hazánkban a támogatás kedvezményezettje a Szervezett Bűnözés Elleni Koordinációs Központ.
A repülőtér nem férhet hozzá az utaslistákhoz
A Budapest Airportnak – részben biztonsági okokból – nincs hozzáférése a légitársaságok utaslistáihoz, nem tudjuk, hogy személy szerint kik utaznak egy adott induló vagy érkező gépen, csak a járaton utazók számát ismerjük – nyilatkozta lapunknak Hardy Mihály, a repülőtér kommunikációs igazgatója. Ezen túl azonban mindent megtesznek a repülőtér biztonságáért: gépkarabéllyal felfegyverzett, golyóálló mellénybe bújt rendőrök cirkálnak a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér területén. A rendkívüli biztonsági ellenőrzést a november 13-i, párizsi összehangolt merényletek után vezették be.
A hatályos hazai jogszabály alapján jelenleg PNR-adatként a családi és utónév, a nem a járattal kapcsolatos adatok, az indulási, a tranzit- és a célállomás, a nyilvántartási helymeghatározó kód, a jegykiállítás időpontja, az utassal együtt utazók neve és az utazók száma, az utas által közölt kapcsolattartási adatok, lakó- és tartózkodási helyének címe, telefonszámok, e-mail címek, az utazási tranzakcióhoz kötődő fizetési vagy számlázási információk, a repülőjegyre vonatkozó adatok és az utazás körülményeire vonatkozó információk szerepelnek. Megtudtuk: várhatóan bekerülnek a PNR-adatok körébe a foglalási név, az utazási iroda/utazásközvetítő neve, az ülőhely száma és egyéb helyinformációk, illetve a poggyászra vonatkozó adatok is. A főosztály az utasadatokat a hatályos uniós és hazai törvények szerint a schengeni határokon kívülre induló, illetve onnan Magyarországra érkező járatokon utazók tekintetében jogosult átvenni a légitársaságoktól. Az utasadat-nyilvántartás bevezetését 2010 óta tervezik az EU-ban, de számos tagállamban ez adatvédelmi okokból máig nem valósult meg. – Itt az ideje az uniós utasadat-nyilvántartási rendszer bevezetésének, amelyről már öt éve beszélünk Európában – jelentette ki Jorge Fernández Díaz spanyol belügyminiszter az Interpol terrorizmus elleni küzdelemmel foglalkozó munkacsoportjának sevillai tanácskozását megnyitóbeszédében szerdán. A politikus a mostani terrorhullám idején hamisnak tartja a PNR kapcsán kialakult vitát, a regiszter ellenzői szerint ugyanis a nyilvántartás olyan alapvető jogokat sértene, mint például a magánélethez és adatvédelemhez való jog.