Az engedélyt a szövetség kezdeményezésére az érintett terület tulajdonosa, a Záhony-Port Záhonyi Logisztikai és Rakománykezelési Szolgáltató Zrt. kérelmezte az NGM-nél. Az engedély nyomán az ország jelenleg egyetlen vámszabad területe jött létre, amely jelentősen fellendítheti a térség iparvonzó képességét és kulcsfontosságú ahhoz, hogy a záhonyi térség nemzetközi áruforgalmi és logisztikai csomóponttá válhasson – olvasható az MLSZKSZ közleményben.
A MÁV-csoporthoz tartozó, a vasúti átrakás mellett logisztikai szolgáltatásokkal és vámkezeléssel is foglakozó Záhony-Port Zrt. az MTI megkeresésére a vasúttársaság sajtóosztályán keresztül azt írta, a bejegyzett 17 400 négyzetméter nagyságú területen tárolási, raktározási, állapot megóvási, csomagolási, egységrakomány képzési, tulajdonosváltási és szállítóeszköz változásából eredő várakozási, logisztikai és vámügyi feladatoknak, valamint esetleges termékfeldolgozási és gyártási tevékenységeknek adnak teret.
A MÁV válaszában emlékeztetett, a vámszabad területen lévő áruk behozatali vámok, adók és a kereskedelempolitika behozatali intézkedéseinek szempontjából úgy tekintendők, mintha nem lennének az Európai Unió vámterületén, így itt bármilyen ipari, kereskedelmi vagy szolgáltatási tevékenység engedélyezett a vámjogszabályokban megállapított feltételek szerint, azaz az áru tárolásával, megmunkálásával, feldolgozásával, eladásával vagy vételével járó tevékenységet is végezhetnek a gazdálkodók.
Ha az adott beruházás vámszabad terület formájában valósul meg, akkor nem kell megfizetni az unió vámterületén kívülről behozott áruk után a vámot és a nemzeti adókat, így az ipari területen tervezett gazdasági tevékenységek költségei alacsonyabbak lesznek – közölte a vasúttársaság. Hozzátették, beruházási kedvezmények biztosíthatók azáltal, hogy a bevitt termelő eszközök is mentesek a vámoktól, adóktól, ez pedig ösztönzőleg hathat a záhonyi térség gazdasági helyzetére.
A Záhony-Port Zrt. számára konkrét előnyök a logisztikai, valamint vámügyi szolgáltatások értékesítéséből adódhatnak. A MÁV közlése szerint mivel Magyarországon az új uniós szabályozás szerint ez az első vámszabad terület, a működtetésre nincsen tapasztalat, ennek gyakorlati megvalósításáról és szabályozásáról a Nemzeti Adó- és Vámhivatallal folyamatos az egyeztetés. A napokban megkapott engedély miatt konkrét megállapodás még nincs a terület igénybevételére, de a MÁV tájékoztatása szerint már vannak érdeklődők.
A Záhony-Port Zrt. főtevékenységként az Ukrajnából, Oroszországból, a Független Államok Közösségéből, illetve az azon túl fekvő országokból érkező küldemények átrakását végzi széles nyomtávolságú vagonokból normál nyomtávolságú vasúti kocsikba, valamint visszafelé is. A társaság tavaly több mint kétmillió tonna árut rakott át, ami az idei évben várhatóan növekedni fog.
A nyilvános cégadatok szerint a társaság 2016-ban átlagos foglalkoztatotti létszáma 379 volt, nettó árbevétele meghaladta a 2 milliárd forintot, adózott eredményként pedig 62,3 millió forintos veszteséget realizált.
A magyar logisztikai szolgáltató központok közel 90 százalékát összefogó MLSZKSZ tagsága 76 szervezetből áll, a tagság árbevétele 2016-ban meghaladta a 355 milliárd forintot.