Első körben Budapesten, majd országosan is egy hálózatba kötnék össze a térfigyelő kamerák felvételeit egy Pintér Sándor belügyminiszter által benyújtott törvényjavaslat szerint – írta a Népszava. A térfigyelő kamerák jelenleg ugyanis nem alkotnak egységes hálózatot, nem figyeli őket élő ember, és számos helyen három nap után törlik a felvételeket; ezen változtatna a belügyminiszter törvényjavaslata.
Ez azt jelenti, hogy amennyiben a törvényt megszavazzák, egyetlen központi tárhelyre futnának be a közterület-felügyeletek térfigyelő kameráinak, a BKK járműveinek, valamint a közlekedési cég közúti kameráinak, a rendőrség által üzemeltetett térfigyelőknek, valamint a Magyar Közút Zrt. és a bankok biztonsági kameráinak felvételei. Az így rögzített képeket harminc napig őriznék meg, és azokat a törvény által megszabott rendben lehetne majd lekérni.

A felvételek segítségével a kötelező gépjármű-biztosítások befizetése is ellenőrizhetővé válna
Fotó: Bach Máté
A törvény hatálybalépése esetén a felvételeket a terrorcselekmények vagy más bűncselekmények megelőzése, felderítése és megszakítása, illetve nemzetbiztonsági feladatok ellátása céljából is igényelhetnék a hatóságok. A törvénymódosítás emellett felhatalmazza például az adott közösségi közlekedésszervezőt, hogy a menetdíjat meg nem fizető vagy az utazási feltételeket egyéb módon megszegő utas azonosítása céljából személyes adatokat, címet, igazolványszámot igényeljen a nyilvántartásból. Ehhez nyilván szükség lesz arcfelismerő rendszerre is, de még a bliccelőket is azonosíthatják a kamerafelvételek alapján, így hiába futnak el, a büntetés utoléri őket.
A központi rendszer segít kiszűrni a kötelező felelősségbiztosítás nélkül közlekedő járműveket is. Jelenleg is létezik egy rendszer, amely az aszfaltba épített érzékelők segítségével észleli a túlsúlyos teherautókat, ennek az elnevezése a nemzeti tengelysúlymérő rendszer (TSM), ezt hamarosan a biztosítatlan autók felderítésére is használja majd a hatóság.
A TSM kamerái összevetik a jármű rendszámát a nyilvántartásban szereplő biztosítási kötvényekkel, és ha szabályszegést észlelnek, jelzést küldenek a közúti ellenőrnek, aki megállíthatja a járművet. Ha ez valamiért elmarad, a rendszer 15 nap múlva ismét ellenőrzi a biztosítást, és ha azt nem kötötték meg, automatikusan eljárást indít, amelynek végén a hatóság kivonja a forgalomból a járművet.