Elmondta: a köznevelési reformok bevezetése többletfeladatot adott a pedagógusoknak, ezért indokolt volt az életpályamodell bevezetése. A béremelés összességében 40-50 százalékos többletet jelent a tanároknak, amelyre eddig 200 milliárdot, idén pedig újabb 34 milliárd forintot fordít a kormány. Közölte: 2020-ra már az összes általános iskolás ingyen kapja a tankönyveket.
Mint fogalmazott, ők is látják a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) problémáit, ezért megreformálják a működését. Ősszel elindult a Nemzeti alaptanterv felülvizsgálata, és várhatóan csökkenni fog a tananyag mennyisége. E héten aláírja a minősítéssel kapcsolatos adminisztratív terhek csökkentéséről szóló rendeletmódosítást. Az Oktatási Hivatallal kapcsolatban, amelyet érint a bürokráciacsökkentő csomag, kiemelte: egyetlen, köznevelést érintő funkció sem szűnik meg, az átalakításokat nem érezhetik meg sem a tanárok, sem a diákok.
Czunyiné Bertalan Judit köznevelésért felelős államtitkár kijelentette: a tárgyalások eredményeként közel harmadára csökkennek az adminisztrációs terhek. Az önértékelést a tanároknak és az iskoláknak az eddigi kettő helyett ötévente kell csak elvégezniük. Azoknak, akiket tavaly minősítettek vagy idén kerül rájuk a sor, nem kell tanfelügyeleti látogatásra készülniük. A minősítéshez szükséges dokumentumok egyszerűsödnek tartalmi és informatikai szempontból.
Horváth Péter, a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke lapunknak elmondta: a tantervi szabályozásban el kellene tolni az arányokat a kompetenciafejlesztés irányába, amelyben meg kell jelenniük a mindennapi életben és a munka világában fontos dolgoknak. Nagyobb szabadságot szeretnének az iskolák számára, mivel jelenleg csupán a tanórák 10 százalékában térhetnek el a tantervben meghatározottaktól. A Klikkel kapcsolatban kiemelte: támogatják azt a javaslatot, hogy az átszervezés után legyenek önállóak a kisebb egységek. A tájékoztatón az életpályamodellről azt mondta: sok tanárnak jelentős béremelést hozott, ám a minimálbértől történő elszakítása 2014 és 2016 között 9 százalékos bérhátrányt jelent. A szervezet kérése: az életpályamodellben jelenjen meg az elvégzett munka mennyiségének és minőségének elismerése. Kitért a nyugdíjba vonuló tanárokra is: gondot okoz, hogy nem lehet betölteni a státuszukat, de szerinte erre is találnak megoldást.
Palkovics László felsőoktatásért felelős államtitkár a pedagógusképzés átalakítását sikertörténetnek nevezte, mivel 2013-ban 9300-an, míg most szeptemberben már 14 800 diák jelentkezett a pedagógus szakokra. Az okok között említette az anyagi elismerést és a Klebelsberg-ösztöndíjat. Az Új nemzeti kiválósági programot ki akarják terjeszteni a pedagógusokra is.
Mintegy száz, a miskolci Herman Ottó Gimnázium, vagy a Pedagógusok Szakszervezetének nyílt leveléhez csatlakozó iskola képviselőjével egyeztetett a szakszervezet a további lépésekről szombaton – olvasható a Népszabadságban. Közben a Hívatlanul Hálózat, a Humán Platform és a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete január utolsó szombatjára tantestületeknek és civilszervezeteknek „országos tantestületi értekezletet” szervez, amelyen az akcióikat akarják összehangolni.