„A gépjármű műszaki állapota nem megfelelő, az ilyen besorolású gépjárművek közlekedésre nem alkalmasak, még a látszólagos működőképességük, járóképességük ellenére sem” – olvasható abban a sokoldalas szerződésben, amelyet néhány napja vett át – akkor még – boldog autótulajdonosként egy olvasónk. A nő csaknem kétmillió forintot fizetett egy autókereskedő cégnek, hogy egy olyan autót vegyen, amely a szerződés szerint közlekedésre nem alkalmas: ez az úgynevezett E kategóriás autó.
A cég az ország egyik legnagyobb használtautó-kereskedése, 25 éve garantálják az elégedettséget. Legalábbis a honlapjuk szerint. A valóságban viszont hosszú órákig várakoztatják az ügyfeleiket, mire egyáltalán négykerekű közelébe viszik őket. – Nincs meg a szervizkönyv, és az sem tisztázott, hogy hány kilométert rakott bele az autóba a korábbi tulajdonos – idézte fel a vásárlás körülményeit az újdonsült tulajdonos. A használhatatlan minősítésű kocsira egyébként egy év garanciát vállalt a biztosító – 100 ezer forintig –, ez benne volt a vételárban, ám minden további költség a vásárlót terheli. Az eladó viszont azzal nyugtatta a gyakorlatlan vevőt, hogy ők csak olyan járműveket vesznek át, amelyeknek a karosszériája hibátlan.
– A telephelyen annyi tájékoztatást kaptam, hogy picit eszi az olajat, ám mire hazaértem (250 kilométert tettem meg), már villogott az olajszintmérő – tette hozzá. Ezt több százezer forintba kerül orvosolni. A cég weboldalán azt írják, gond esetén hét napon belül kicserélik az autót kérdés nélkül, ám a szerződésből végül kiderült, csak abban az esetben élhetünk ezzel a lehetőséggel, ha a vásárlástól számítva kevesebb mint 500 kilométert tettünk meg vele. Egy Budapest–Békéscsaba út után például nincs mit tenni.
A szavatosság az egyik leggyakoribb probléma a használt autók piacán – magyarázta lapunknak Erdey Péter ügyvéd, aki autójogi esetekre szakosodott. – Egyáltalán nem lep meg a szerződés és az sem, hogy órákig várakoztatják a vásárlókat. Ugyanis ez is egyfajta stratégia: mire az átadás-átvételhez jut az üzlet, a kuncsaft már túlságosan fáradt és türelmetlen ahhoz, hogy a kötegnyi papírhalmazt pontról pontra átolvassa. Ezzel viszont az eladó áthárítja a felelősséget, hiszen annak ellenére, hogy szóban nem hangzott el még csak hasonló sem aláírtuk, hogy tudomásunk van arról: az általunk vásárolt gépjármű kifejezetten rossz műszaki állapotban van, és esetleg csak bontásra vagy alkatrésznek alkalmas.
Az elégedetlen vagy átvert vásárlók többsége nem kér jogi segítséget. Pedig érdemes felvenni a kesztyűt és megbízni egy ügyvédet, hogy az érdekeinket képviselje – folytatta Erdey Péter. A megfelelő jogi tájékozottsággal ugyanis legtöbbször sikerül peren kívül megegyezni – hangsúlyozta.