A Börzsöny egyik festői részén, a Csarna-völgyben mindössze három kilométernyi kisvasutat szerettek volna felújítani, a beruházás mögött álló ellentétek viszont rávilágítanak az erdei turizmus egyik legnagyobb dilemmájára, vagyis arra, miként közlekedhet a vadonban az ember, ha van joga oda betenni a lábát egyáltalán. A természetvédők szerint a Csarna-völgyi védett erdő legfeljebb gyalogszerrel járható, de úgy is csak a kijelölt turistautakon.
A turisták és a térségben élők egy része szerint azonban jót tenne a völgyben a kisvasút felújítása, hiszen ezáltal ki lehet tiltani a fák között terepjáróval közlekedőket, miközben javíthatnának a turistautak állapotán is. Vélhetően az utóbbiak táborának szempontjait vették figyelembe azok a hatástanulmányok, amelyek szerint lényegében nem károsodna a természet a kisvasút visszaépítésével, sőt lennének erre nézve pozitív változások is.
A turistáknak és a környező települések lakóinak egy része szerint nagy gondot okoz, hogy az 1990-es évek két nagy vihara és áradása szinte teljesen szétszabdalta a völgyet, abban most még gyalogosan járható, normális út sincsen. Akik meg vadásznak vagy erdei munkára hivatkoznak, terepjárókkal és teherautókkal teszik tönkre a maradék utakat, rendszeresen átgázolnak a patakokon.
Hangsúlyozzák, hogy a feketevölgyi panzió (régebben VILATI-ház) és a Halyagosi kulcsosház közötti szakaszra tervezett „kis korszerűsítéssel” viszont a valóban gyalogolni szerető turistáknak is könnyebb lenne a Magas-Börzsöny felkeresése, mert erre most csak déli irányból kedvezők a feltételek.
Nem véletlen, hogy egy birtokunkba került levél szerint még Fazekas Sándor volt földművelési miniszter is támogathatónak találta a kisvasút fejlesztését. A helyiek beadványára válaszolva úgy fogalmazott: ez támogatható projekt lehet, ha megszerezhetők a szükséges természetvédelmi hozzájárulások, előteremthetők a fejlesztési források, és a rekonstrukcióban az erdőgazdaság is közreműködik.
A természetvédők szerint azonban semmilyen kisvasútépítést sem szabad engedélyezni ezen a szakaszon, még ha csak egy kisebb területről is van szó. Arra figyelmeztetnek, hogy a Börzsöny-hegység északi részén elterülő, fokozott védelem alatt álló Csarna-völgy Magyarország legnagyobb háborítatlan erdőterülete. A Duna–Ipoly Nemzeti Park területéhez tartozó, vadonjellegű erdőben évek óta egy hiúz vadászik, itt fészkel a fekete gólya, az uráli bagoly és az utolsó hegyvidéki parlagisas-költőpár. A Csarna-patak a kövirákok kedvelt helye, míg az avar foltos szalamandrákat rejt. Egy komoly műszaki megoldásokkal megépített turisztikai létesítmény pedig drasztikusan és visszafordíthatatlanul megváltoztatná az itteni ökoszisztémát.
A WWF magyarországi szervezete aláírást is gyűjtött a beruházás megakadályozása érdekében, amelyhez több mint 70 000 ember csatlakozott. Ennek hatására Nagy István agrárminiszter utasította az Ipoly Erdő Zrt.-t, hogy vonja vissza az engedélykérelmét a fejlesztésre, a terület kezelője pedig eleget is tett ennek. A minisztérium egyúttal soron kívül intézkedett arról, hogy a Csarna-völgy vagyonkezelése az állami erdőgazdaságtól a Duna–Ipoly Nemzeti Park vagyonkezelésébe kerüljön át. Mint közölték: ez a garancia arra, hogy a területen bármiféle beavatkozás kizárólag természetvédelmi céllal történhessen. A vita tehát eldőlt, úgy tűnik, győzhetett a természetvédelem.
Gőzössel túrázhatunk decemberben is
Két hétvégén, 8–9-én, valamint 29–30-án közlekedik gőzmozdonyos nosztalgiavonat decemberben a Gyermekvasúton, amely a Széchenyi-hegytől egészen a Hűvösvölgyig szállítja a turistákat – tájékoztatott közleményben a MÁV. Jelezték, hogy az idén 76 éves nosztalgiajármű a hegyi pályán csak rövidebb szerelvényt továbbíthat, így az utasok száma is korlátozott, ezért megértést kérnek. Felhívták a figyelmet arra, hogy a nagy érdeklődésre tekintettel a nosztalgiajáratokon zsúfoltság várható. Közölték, hogy a felszállást a végállomásokon csak a pénztárban aznap, az utazás előtt megváltott nosztalgiapótjeggyel rendelkező utasoknak biztosítják. – Ha a szerelvény a végállomáson már megtelt, a vonal többi állomásán és megállóhelyén nincs lehetőség felszállni – tették hozzá. Novemberben – többéves szünet után – már két hétvégén, 17–18-án és 24–25-én közlekedett gőzmozdonyos nosztalgiavonat a vonalon. (B. A.)