Két A319-es Airbus repülőgépet vesz a Magyar Honvédség, mintegy húszmilliárd forintért – jelentette be Simicskó István honvédelmi miniszter tegnap a Honvédelmi Minisztériumban tartott sajtótájékoztatóján.
A gépek néhány héten belül megérkeznek, a tervek szerint tavasszal már ezekkel utazik az afganisztáni váltás. A beszerzési árról a tárcavezető annyit mondott: ez a típus újonnan 70-80 millió euróba kerül, de a nyolc-kilenc éves gépeket ennek kevesebb mint feléért sikerült megvenni.
Simicskó István közlése szerint a kedvező ár annak is köszönhető, hogy a beszerzést komoly piackutató munka előzte meg, amelyben figyelembe vették, miként tudnának optimálisan hozzájutni a katonai célokra is használható, merev szárnyú szállító repülőgépekhez.
A miniszter leszögezte: a napokban megjelent sajtóhírekkel ellentétben nem kormánygépekről van szó, a járműveket a Magyar Honvédség vásárolja, a hadrendbe kerülnek, és olyan átalakításokon esnek át, amelyek által katonai célokra is használhatók lesznek, műveleti területen is tudnak feladatokat végrehajtani.
Benkő Tibor vezérkari főnök megjegyezte: a beszerzési összeg nemcsak a gépeket, hanem a pilóták, valamint a technikai személyzet kiképzését, felkészítését és a kecskeméti repülőtér üzemeltetési feltételeinek megteremtését is fedezi. Az Airbusok többcélú katonai feladat ellátására alkalmas csapatszállító repülőgépek.

Ilyen 319-esekkel váltják fel a negyven-ötven éves An–26-os szállító járműveket
Simicskó István hozzátette: a beszerzésnek a Zrínyi 2026 haderőfejlesztési tervnek megfelelően lesz folytatása, ennek részeként új tendert írnak majd ki katonai szállító repülőgépek megvásárlására is. Erre a két gépre azonban égetően szükség volt, hiszen a honvédség negyven-ötven éves An–26-os szállító repülőgépei már nem tudták tökéletesen ellátni a feladatukat.
A miniszter kiemelte: a Magyar Honvédség 14 országban lát el missziós feladatot, így a katonák szállítását, kimenekítését, adott esetben a magyar állampolgárok kimentését válságövezetből is biztosítani kell. A repülőgépek beszerzésével viszont megszűnik az a méltatlan és szégyenteljes helyzet, hogy Magyarország másoknak van kiszolgáltatva.
Ezzel kapcsolatban Benkő Tibor felidézte, hogy többször került kiszolgáltatott helyzetbe a Magyar Honvédség a megfelelő légi kapacitás hiánya miatt, például Irakban, amikor a polgári légiforgalmat letiltották. Csak ebben az évben 55 alkalommal kellett repülőgépeket bérelnie a Magyar Honvédségnek missziós feladatokra.
Tavaly 19, idén 23 alkalommal kellett műveleti területről beteg katonát sürgősen hazaszállítani. Volt, akit bérelt repülőgéppel, volt, akit szárazföldi úton szállítottak haza, aminek vannak kockázatai.
A Magyar Idők a beszerzésről korábban úgy számolt be: a honvédségnek eredetileg civil célra épült, rugalmasan átalakítható Airbus cargo gépeket szereznek be, amelyeket a katonák és személyes poggyászuk, fegyverzetük külföldi missziókba szállításánál, civilek evakuálásánál, vészhelyzetekben lehet nagy hasznát venni.
A rugalmasan, a feladatnak megfelelően alakítható belső térben pluszüléssorok helyezhetők el, így a gépek 110-180 főt képesek akár hétezer kilométeres távolságra elszállítani. Az ilyen repülőgépek különleges, egészségügyi feladatra is bevethetők: hordágyak, katonaorvosi ellátóegységek is elhelyezhetők a fedélzetükön.