Sakkpalota néven játékos, a sakkra épülő komplex képességfejlesztő oktatási programot dolgozott ki Polgár Judit nemzetközi sakknagymester és csapata. A sakk mint választható képességfejlesztő tantárgy kerettanterve 2013-ban jelent meg, szintén ekkortól szerepel a Nemzeti alaptantervben is az alsó tagozatos diákoknak opcionális lehetőségként. A játék oktatásának a jogszabály által megfogalmazott célja a személyiségfejlesztés, a tehetséggondozás, a kritikai gondolkodás fejlesztése, amelyet intézményi keretek között, heti rendszerességgel, a tanítási időben képzel el az oktatásirányítás.
A Polgár Judit Sakkalapítvány a Képességfejlesztésért olyan oktatási programot dolgozott ki Sakkpalota néven az általános iskola 1–2. évfolyamára, amelybe integrálták az előírt tananyagot. Polgár Judit nemzetközi sakknagymester a nővérével közösen írt Sakkjátszótér című könyve után kezdte el beleásni magát a képességfejlesztés témakörébe – tudtuk meg az ötletgazdától. A Sakkpalota mint oktatási program alapvető célja, hogy játékos, kreatív szellemben tanulják meg a diákok a különféle ismereteket összekapcsolni, fejlődjön a komplex gondolkodásuk. A sakknagymester szerint a gyerekeknek elsősorban azt a gondolkodásmódot szeretnék átadni, amely az egyes ismeretek közötti összefüggések feltárására épül. Nagyon fontosnak tartják, hogy az egyes tudáselemeket a tanulók ne különálló információként dolgozzák fel. A tananyagban a sakk nem mint játék, hanem mint szabályrendszer kerül elő, erre épül az oktatási folyamat. A kereszttanterviség vagy tantárgyköziség szellemében a matematika, a környezetismeret vagy a szövegértési-szövegalkotási ismereteket is bővítik a sakk segítségével. A Sakkpalota keretmeséje élményszerűvé teszi a feladatokat, miközben a gyerekek a bábukat vagy a lépéseket tanulják, észrevétlenül fejlődik a térlátásuk, az asszociációs és koordinációs képességük is.
Az érdeklődő tanítóknak harmincórás akkreditált továbbképzést is tartanak, amelyet eddig négyszázan végeztek el. Itt élőben is megnézhetik a résztvevők, hogyan is zajlik egy-egy ilyen foglalkozás. A továbbképzésekben közreműködnek a referenciaiskolák is; jelenleg tizenegy ilyen intézmény van országszerte, ám ez a szám várhatóan nőni fog – közölte Polgár Judit. Hozzátette: a tavalyi tanévben már legalább százötven iskolában használták a programot, és a tanítóktól nagyon pozitív visszajelzéseket kaptak. Azt szeretnék, ha a felhasználók továbbgondolnák a feladatokat, és a Sakkpalota a pedagógusokat is innovációra ösztönözné. Minden évfolyamhoz tartozik egy-egy tankönyv, munkafüzet és tanítói kézikönyv, az iskoláknak oktatócsomagokat is összeállítottak, amelyben megtalálható a sakkdobókockától kezdve a mesebábkészlet és a koordináta-készlet is. A www.sakkpalota.hu oldalon az érdeklődők megtalálhatják többek között a mindkét évfolyamra elkészített tanmenetmintákat, képeket, videókat és a keretmesét is. Polgár Judittól megtudtuk: elképzelhető, hogy a 3–4. évfolyamnak is kidolgozzák a tananyagot. Hozzátette: nemzetközi érdeklődés is mutatkozik a program iránt, Lettország és Litvánia is szeretné megvalósítani az általuk kidolgozott képzést.